نگاه هابل به لکه سرخ مشتری

2
34

بیگ بنگ: چه چیزی از “لکه سرخ بزرگ” مشتری بیرون می آید؟ مشتری گازی بزرگترین سیارۀ منظومه شمسی است که تقریبأ ۳۲۰ برابر جرم سیاره زمین را دارد.

مشتری منزلگاه یکی از بزرگترین و ماندگارترین سیستم‌های طوفانی به نام لکه سرخ بزرگ(GRS) است که در سمت چپ این تصویر دیده می شود. لکه سرخ بزرگ به قدری بزرگ است که می تواند زمین را ببلعد، گرچه در حال کوچک شدن است. مقایسۀ یادداشت‌های تاریخی نشان می دهد که این طوفان اکنون تنها حدود یک سوم از مساحت سطحی که ۱۵۰ سال پیش داشته را دارد. برنامه میراث جو سیارات خارجی ناسا(OPAL) در سال ۲۰۱۶ ظاهر این طوفان را با تلسکوپ فضایی هابل رصد کرد. این عکس برجسته به گونه‌ای پردازش شده که رنگ‌های قرمز را مرتعش نشان دهد. داده‎های لکه سرخ بزرگ حاکی از آن است که این طوفان همچنان ادامه پیدا می کند تا مساحت سطحش را محدود کند، اما از لحاظ عمودی کمی مرتفع‌تر نیز می شود. هیچکس نمی داند آیندۀ آن چه می شود، حتی مشخص نیست که آیا این کوچک شدگی همچنان ادامه پیدا می کند یا خیر. اما شاید لکه سرخ مشتری روزی شبیه ِ بقیۀ نقاط کوچکتر در مشتری شود – به طور کامل ناپدید شود.

2 دیدگاه ها