نگاه پارکر به خورشید

0
1010

بیگ بنگ: ناسا در سال 2018 کاوشگر خورشیدی پارکر(PSP) را به فضا پرتاب کرد تا مناطق نزدیک خورشید را برای اولین‌بار کاوش کند. مدار حلقه‌ای پارکر در هر بار چرخش(هر چند ماه) آن را به خورشید نزدیک و نزدیکتر می‌کند.

این ویدئوی تایم‌لپس که یک سال پیش ضبط شده، نمای جانبی خورشید را از پشت ِ سپر خورشیدی پارکر در حین اولین نزدیکی‌اش به ستارۀ ما نشان می‌دهد. «تصویرگر میدان گستردۀ پارکر» این تصاویر را طی 9 روز ثبت کرد، اما در اینجا بصورت دیجیتالی تا حدود 14 ثانیه فشرده شده‌ است. در حالی که تاج خورشیدی بصورت متحرک در سمت چپ دیده می‌شود، با پیشروی پارکر ستارگان، سیارات و حتی کمان ِ کهکشان ِ راه‌شیری نیز به چشم می‌خورند.

از نظر پارکر، اطراف خورشید به طرز حیرت‌آوری پیچیده و پر تلاطم است – مخصوصا در مواقعی که میدان‌مغناطیسی خورشید به طور مختصر خودش را معکوس می‌کند. خورشید نه تنها منبع انرژی غالب زمین است، بلکه باد خورشیدیِ متغیر آن جو زمین را تحت تاثیر قرار می‌دهد و موجب شکل‌گیری شفق قطبی می‌شود. همچنین این رویداد بر شبکه‌های برق تأثیر می‌گذارد و حتی می‌تواند به ماهواره‌های ارتباطیِِ در حال چرخش نیز آسیب برساند.