بیگ بنگ: ستاره متغیر آر دَلو(R Aquarii) که با چشم غیرمسلح قابل رویت است در واقع یک سیستم ستاره ای دوتایی جالب است؛ این دو ستاره با یکدیگر رابطه نزدیک و همزیستی دارند. این سیستم ستاره ای که تقریبأ 710 سال نوری از زمین فاصله دارد متشکل از یک ستارۀ غول پیکر سرخ و خنک و یک ستارۀ کوتوله سفید داغ و متراکم است که به دور یک مرکز جرم مشترک به طور متقابل می چرخند.

نور این سیستم دوتایی قابل رویت است و عمدتأ به ستارۀ غول پیکر سرخ تعلق دارد؛ این ستاره خودش یک ستاره متغیر، طولانی مدت و از نوع میرا است. اما مادۀ موجود در پوشش ستارۀ غول پیکر خنک توسط ِ گرانش به سطح ستاره کوتولۀ سفید متراکم تر و کوچکتر کشیده می شود و در نهایت منجر به انفجار هسته ای و ریخته شدن ماده در فضا می گردد. داده های عکس نوری (قرمز) حلقه در حال انبساط بقایای انفجار را نشان می دهند که در اوایل دهه 1770 مشاهده شد. تکامل رویدادهای پرانرژی مبهمی که یک انتشار پرانرژی را در سیستم آر دَلو ایجاد کردند از سال 2000 با استفاده از داده های رصدخانۀ پرتو ایکس چاندرا بررسی شده است.