هواتاب در امتداد راه شیری

بیگ بنگ: چرا آسمان شبیه یک پنکۀ غول‌پیکر به نظر می رسد؟ تابش سبز در این عکس که در سال ۲۰۱۵ در نزدیکی درۀ برایس در ایالت یوتای آمریکا گرفته شده، به نظر از دریاچه برخاسته شده و در امتداد کهشان راه شیری دیده می شود.

AirglowFan Laneاین الگوی غیرعادی توسط امواج گرانشی جوی ساخته شده، امواج فشار هوای متناوبی که با باریک شدن هوا ارتفاع بیشتری پیدا می کنند (در اینجا تا ۹۰ کیلومتر بالا رفته‌اند). برخلاف شفق‌های قطبی که در اثر برخورد با ذرات باردار ِ پرانرژی، نیرو می گیرند و در عرض جغرافیایی بالا دیده می شوند، هواتاب در اثر نورتابی شیمیایی (تولید نور در یک واکنش شیمیایی) تولید می شود. هواتاب که معمولأ در نزدیکی افق دیده می شود مانع از تاریکی مطلق آسمان می شود. مشخصات صور فلکی را می توانید در عکس زیر مشاهده نمایید.

AirglowFan Lane annotated