کهکشان کلاه مکزیکی در نور فروسرخ

بیگ بنگ: این حلقۀ شناور در فضا به اندازه یک کهکشان است. در واقع این یک کهکشان است – یا حداقل بخشی از آن می باشد: کهکشان فتوژنیک کلاه مکزیکی یکی از بزرگترین کهکشان‌ها در خوشۀ کهکشانی دوشیزه است.

sombrero spitzerرشتۀ تاریک غبار که بخش میانی کهکشان کلاه مکزیکی را تار کرده در نور فروسرخ به روشنی می درخشد. این عکس برجسته که به طور دیجیتالی دستکاری شده نور فروسرخ را نشان می دهد که اخیرا با تلسکوپ فضایی اسپیتزر گرفته شده است. این عکس با رنگ کاذب عکسی که توسط تلسکوپ فضایی هابل ناسا در نور عادی گرفته شده بود، انطباق داده شده است. کهکشان کلاه مکزیکی که M104 نیز نامیده می شود حدود ۵۰ هزار سال نوری وسعت دارد و در فاصلۀ ۲۸ میلیون سال نوری از زمین قرار دارد. M104 با یک تلسکوپ کوچک در جهت صورت فلکی دوشیزه نیز دیده می شود.