گذر بیاد ماندنی دنباله دارِ هیل-باپ

7
589

بیگ بنگ: دنباله دارِ هیل-باپ که در سال ۱۹۹۷ از کنار زمین عبور کرد از ستارگانِ اطراف درخشان تر بود. این دنباله دار حتی میان نورهای درخشانِ شهر نیز براحتی دیده می شد.

در اینجا، دنباله دارِ هیل- باپ را از فراز کوهستان های دولومیت در اطراف “کورتینا دامپتزوی” ایتالیا مشاهده می کنید. دنبالۀ یونی و آبی رنگ هیل- باپ که از یون های هسته ی این دنباله دار تشکیل شده توسط بادِ خورشیدی به عقب رانده می شود. دنبالۀ گرد و غبارِ سفید رنگ نیز از ذرات بزرگترِ گرد و غبارِ هسته تشکیل شده که توسط فشارِ نور خورشید به این شکل در آمده است. دنباله دار هیل- باپ (C/1995 O1) به مدت ۱۸ ماه با چشم غیرمسلح نیز قابل رویت بود – این مدت از هر دنباله دار دیگری در تاریخ طولانی تر است. امسال بیستمین سالگرد آخرین سفر دنباله دار هیل– باپ به درون منظومۀ شمسی است. پیش بینی می شود که این دنباله دار بزرگ سال ۴۳۸۵ میلادی باز گردد.

7 دیدگاه ها

• خدا رو شکر بعضیا یادشونه.
      الان به هرکی میگم یادش نیست.
      خییییییلی پُر نور بود. نورش ۱۰ برابرِ نورِ ماه بود.

1. من یه ستاره دنباله دار یادمه حدود سالهای۱۹۹۶ که به هرکی میگم یادشون نیس. سه تا دنباله داشت مثل و تا اونجایی که میتونم تصورش کنم سمت غرب متمایل به شمالغرب میشد. فک کنم همین باشه

2. خدا رو شکر بعضیا یادشونه.
    الان به هرکی میگم یادش نیست. فکر حدوداً سال ۱۳۷۶ بود. خییییییلی پُر نور بود. نورش ۱۰ برابرِ نورِ ماه بود. حیف که امکانات و اطلاعات و آگاهی اونموقع خیلی کمتر از الان بود. واگرنه چه عکسا و چه صحنه هایی که از اون لحظه ها ثبت نمیشد