بیگ بنگ: داده های جمع آوری شده از ماموریت جونو در مدار مشتری نشان می دهد که ابرهای جوی این سیارۀ غول آسا در اعماق جو آن حرکت می کنند و طولانی‌تر از فرآیندهای مشابهی که بر روی زمین رخ می دهند، طول می کشند. این یافته‌ها درک ما از ساختار داخلی مشتری، جرم هسته‌ای و در نهایت منشا آن را تایید می کند.

نمایی از طوفان چرخان مشتری در قطب شمال این سیاره

به گزارش بیگ بنگ، نتایج علمی دیگر جونو امروز منتشر شده و شامل گردبادهایی است که قطب‌های شمال و جنوب مشتری را احاطه کرده‌اند دارای ویژگی های جوی هستند و برخلاف هرچیز دیگری هستند که در منظومه‌شمسی وجود دارد. این یافته‌ها بخشی از یک مجموعۀ چهار مقاله‌ای در مورد نتایج علمی جونو است که در نسخه 8 مارس مجله nature منتشر شده است.

اسکات بولتون، محقق اصلی جونو از موسسه تحقیقات جنوب غربی، سن آنتونیو گفت: «این نتایج علمی حیرت‌آور مثال دیگری از توپ‌های منحنی مشتری و شاهدی برای ارزش جستجوی ناشناخته‌ها از یک دیدگاه جدید با ابزار نسل جدید هستند. مدار منحصربفرد جونو و علم رادیویی با دقت بالا و تکاملی این کشفیات را ارائه داد. جونو فقط تقریبا یک سوم از راه ماموریت اصلی‌اش را طی کرده و از قبل، آغاز یک مشتری جدید را دیده‌ایم.»

نمایی از طوفان چرخان مشتری در قطب جنوب این سیاره

مشاهدات فروسرخ کاوشگر جونو چشم‌انداز حیرت‌آوری از گردبادها در قطب شمال مشتری را نشان می دهد. در این تصویر هشت گردباد را در پیرامون یک گردباد به قطر تقریبی 4000 کیلومتر می بینیم که از قطب شمال جغرافیایی این سیارۀ غول‌پیکر منحرف شده‌اند. داده‌های مشابه یک گردباد را در قطب جنوب مشتری همراه با پنج گردباد بیضوی نشان می دهند. گردبادهای قطب جنوب کمی بزرگتر از عموزاده‌هایشان در قطب شمال هستند. داده‌های کاوشگر کاسینی نیز نشان داد که در شمال و جنوب سیارۀ زحل یک سیستم طوفان گردبادی وجود دارد.

ترجمه: سحر  الله‌وردی/ سایت علمی بیگ بنگ

منابع: apod , NASA

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه