بیگ بنگ: این نمای زیبا از “سحابی شعله” بخوبی مناطق تشکیل ستارۀ پرغبار و پرجمعیت را نشان می‌دهد. این سحابی که به سمت کمربند شکارچی قرار دارد، 1400 سال نوری از زمین فاصله دارد.

flame opticalداده‌های پرتو ایکس تلسکوپ فضایی چاندرا و فروسرخ تلسکوپ فضایی اسپیتزر می‌توانند شما را به درون این گاز درخشان و ابرهای غباری تیره ببرند. در تصویر زیر ستارگان زیادی را مشاهده می‌کنید که بتازگی در خوشۀ NGC 2024 تشکیل شده‌اند و بین 200 هزار تا 1.5 میلیون سال قدمت دارند. تصویر ترکیبی پرتو ایکس/فروسرخ مجموعأ حدود 15 سال نوری در مرکز “سحابی شعله” گستردگی دارد.

flame optical overlayهمچنین داده‌های پرتو ایکس/فروسرخ نشان می‌دهند که جوان‌ترین ستارگان در نزدیکی مرکز خوشۀ سحابی شعله متمرکز شده‌اند. این امر مخالف با مدل‌های سادۀ تشکیل ستاره در پرورشگاه‌های ستاره‌ای است. این مدل‌ها پیش‌بینی می‌کنند تشکیل ستاره در مکان ِ متمرکزتر یک ابرمولکولی رخ می‌دهد. نتیجۀ نهایی مستلزم یک مدل پیچیده‌تر است؛ شاید تشکیل ستاره در مرکز بیشتر طول بکشد یا ستارگان قدیمی‌تر به دلیل ادغام‌های شبه خوشه‌ای از مرکز بیرون رانده شوند.