بیگ بنگ: نقاط بین حلقه‌های زحل چه هستند؟ زمین و ماه. بیش از سه سال پیش، به دلیل اینکه نور مستقیم خورشید موقتأ توسط سیارۀ زحل مسدود شد، فضاپیمای کاسینی توانست به درون منظومه‌شمسی نگاه کند. در آنجا توانست “زمین” و “ماه” که حدود 1.4 میلیارد کیلومتر از این فضاپیما فاصله داشتند را تشخیص دهد.

SaturnEarthMoon Cassiniحلقۀ A زحل در سمت راست این عکس برجسته قرار دارد، همراه با “شکاف بزرگ انکه” در سمت راست و “شکاف باریک‌تر کیلر” در مرکز. در سمت چپ، حلقۀ F زحل قرار دارد که دائمأ در حال تغییر است. از این چشم‌انداز، نوری که از حلقه‌های زحل دیده می‌شود غالبأ به طرف جلو پخش شده و در نور پس زمینه ظاهر شده است. پس از گذشت بیش از یک دهه اکتشاف و پژوهش، فضاپیمای کاسینی در سال 2017 دچار اُفت سوخت شد و برای جلوگیری از آلوده‌سازی قمرهای این غول گازی، با ورود به جو سیارۀ زحل به ماموریت خود پایان داد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: apod

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

5 دیدگاه

  1. ای کاش بعضی از به ظاهر انسان نماهایی که زندگی رو تلخ تر از زهر به کام دیگران میکنن این چیزا رو ببینن و به بی ارزش بودن و بی اهمیت بودنشون پی ببرن

  2. ما همون نقطه آبی کمرنگ بی اهمیت هستیم که بود و نبودمون به حال کیهان با عظمت، هیچ تفاوتی نمیکنه. پس کاش کاری کنیم که بودنمون برای خودمون و این نقطه کمرنگ آبی عزیز ، مفید باشه.

  3. حیرت انگیز اینه که تمام هستی و نیستی نوع بشر پر ادعا توی اون لکه کوچک خلاصه میشه.

  4. جدا از زیبایی فوق العاده کیوان و حلقه هاش، کوچیکیِ ما و بی اهمیتیِ جهان سنگیمون تو پهنه ی هستی خیلی دلیل خوبی واسه پایان دادن به جدال ها و اختلافات بینمونه. غم انگیزه این داستان پایان ناپذیر.
    ممنون بابت عکس و مطلب فوق العادتون

    1. شاید این ذره ی گرد و غبار معلق در فضا باعث بشه تا ما اختلافات فرقه ای و مذهبی و ضد بشری و ضد حیوانی و ضد طبیعت و خلاصه ضد هر چیزی که به دور از انسانیته را به صفحات تاریخ تمدن بشری بسپاریم و با هم در برابر همسایگان کیهانیمان که معلوم نیست دوست ما هستند یا دشمن ما متحدتر باشیم و با هم کشور زمین را تشکیل دهیم…