بیگ بنگ: آیا می توانید ابرنواختر 1987 A را پیدا کنید؟ کار سختی نیست – این ابرنواختر در مرکز این تصویر در حال انبساط است. اگرچه این انفجار ستاره‌ای برای اولین‌بار در سال 1987 مشاهده شد، نور ناشی از آن همچنان غبار میان‌ستاره‌ای را پخش می کند و حتی اثرات تغییرش چندین سال بعد به ما خواهد رسید.

در این توالی تایم‌لپس ِ جذاب، طنین‌ نوری این ابرنواختر که بین سال‌های 1988 و 1992 توسط تلسکوپ استرالیایی آنجلو(AAT) در استرالیا ثبت شده، را مشاهده می کنید. مطالعات حلقه‌های در حال انبساط طنین نور در اطراف ابرنواخترهای دیگر، اطلاعات دقیقی در مورد مکان، تاریخ و تقارن این انفجارهای ستاره‌ای مهیب، ارائه می دهد. دیروز سی و دومین سالگرد انفجار این ستاره بود: آخرین ابرنواختر ثبت شده درون یا اطراف کهکشان راه شیری و آخرین ابرنواختری که با چشم غیرمسلح دیده شده است. گمانه زنی‌ها دربارۀ دلیل این حلقه‌ها طیف وسیعی را در بر می گیرد که از جمله آنها می توان به فواره‌های نشأت گرفته از ستاره‌های نوترونی پنهان و برهمکنش باد حاصل از ستاره منشأ با گاز آزاد شده قبل از انفجار، اشاره کرد.

SN A