بیگ بنگ: کهکشان مارپیچی بزرگ آندرومدا (که به M31 نیز معروف است) با فاصلۀ 2.5 میلیون سال نوری نزدیکترین کهکشان ِ مارپیچی بزرگ به کهکشان راه شیری است.

mabtpmoonآندرومدا به شکل یک ابر کوچک ضعیف و مبهم برای چشم غیرمسلح به نظر می‌رسد، اما به دلیل اینکه روشنایی‌اش بسیار کم است، ناظران آسمانی نمی‌توانند وسعت ِ چشمگیر این کهکشان در آسمان سیارۀ زمین را درک کنند. این تصویر ترکیبیِ جالب اندازۀ همسایۀ کیهانی ما را با اندازۀ ظاهری ماه در آسمان ِ زمین، مقایسه کرده است.

در این نمای ترکیبی یک عکس عمقی آسمان، کهکشان مارپیچی آندرومدا، هسته زرد رنگ و خوشه‌های ستاره‌ای آبی رنگش را نشان می‌دهد و یک عکس هم نمای معمولی ماه تقریبا کامل را نشان می‌دهد. ماه که در همان مقیاس زاویه‌ای نشان داده شده، تقریباً 1.2 درجه از آسمان را پوشش می‌دهد، در حالی که اندازۀ کهکشان آندرومدا به وضوح چندین برابر آن است. همچنین نوردهی زیاد آندرومدا شامل دو کهکشان اقماری درخشان M32 و M110 (پایین و سمت راست) است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: apod

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

  1. با تشکر از تیم زحمت کش بیگ بنگ😘
    کسانی که قرار این این برخورد رو ببینند، (البته اگه قبلش با بمب اتم،گاز گل خونه ای، گرمایش زمین منقرض نشیم😑) می تونه چقدر شگفت انگیز زیبا باشه.