بیگ بنگ: در مأموریتی بر کاوش در هلیوسفر داخلی و تاج خورشیدی در روز 11 جولای 2020، دوربین میدان گسترده در کاوشگر خورشیدی پارکر ناسا از فاصلۀ 12400 کیلومتری سیارۀ ناهید عبور کرد و توانست این چشم‌انداز خیره‌کننده را ثبت نماید.

wispr venus imageاین فضاپیما در حال سومین پروازِ کم ارتفاع به کمک گرانش از بین هفت پرواز در درون سیاره بود. پروازهای کم ارتفاع به گونه‌ای طراحی شده‌اند که از با نزدیکی به ناهید از گرانش این سیاره استفاده کنند تا کاوشگر بتواند مدار خود را تغییر داده و در اواخر سال 2025 به فاصلۀ 6 میلیون کیلومتری از سطح خورشیدی برسد. در این عکس غافلگیر کننده، به نظر می‌رسد که دوربین جانبی با ابرها همتراز شده تا یک ویژگی تیره در سیارۀ ناهید به نام آفرودیت ترا (Aphrodite Terra) را به نمایش بگذارد.

آفرودیت ترا بزرگترین منطقۀ مرتفع بر روی سطح ناهید است. لبۀ روشن در کناره‌های سیاره در واقع پدیدۀ شب تاب است و احتمالاً از اتم‌های برانگیخته که به مولکول‌ها در جو بالایی متصل شده‌اند، ساطع شده است. رگه‌ها و لکه‌های درخشان در سراسر این تصویر احتمالاً ناشی از ذرات باردار پرانرژی و غبار در نزدیکی نور خورشیدِ منعکس شده در دوربین می‌باشند. ناظران آسمان در این نما می‌توانند ستارگان آشنای کمربند و شمشیر شکارچی در سمت راست پایین را تشخیص دهند.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: apod

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.