بیگ بنگ: چه چیزی این انفجار غیرعادی را ایجاد کرده است؟ سه هفته پیش، ردیاب‌های موج گرانشی در آمریکا و اروپا – لایگو و ویرگو- یک انفجار تابش گرانشی را کشف کردند که دارای یک الگوی نوسانی بود، این سیگنال پیش‌بینی می کند یک سیاهچاله یک ستارۀ نوترونی نگون بخت را بلعیده است.

daeafdaeیک شی در رویداد S190814sv دارای بهترین انطباق با جرمی 5 برابر بزرگتر از جرم خورشید بود – که آن را به داوطلب خوبی برای نسبت دادن به سیاهچاله تبدیل می کند- در حالیکه شی دیگر به نظر جرمی کمتر از سه برابر جرم خورشید را داشت – که آن را به داوطلب خوبی برای یک ستارۀ نوترونی تبدیل می کند. متأسفانه هیچ نوری از این انفجار مشاهده نشد، یعنی نوری که در اثر تخریب ستارۀ نوترونی ساطع شده باشد! به لحاظ نظری این احتمال وجود دارد که شی کم‌جرم‌تر نیز یک سیاهچاله بوده باشد، اگرچه هیچ مثال واضحی از یک سیاهچاله با چنین جرم ِ کمی تاکنون ارائه نشده است.

این ویدئوی برجسته برای نمایش برخورد احتمالی ِ قبلیِ بین یک سیاهچاله با ستارۀ نوترونی که در سال 2005 روی داد، ساخته شده است که پرتوهای گامای ِ ناشی از انفجار GRB 050724 را نشان می دهد. این انیمیشن با چرخش یک ستارۀ نوترونی پیش زمینه‌ای به دور یک سیاهچاله که توسط یک دیسک برافزایشی احاطه شده شروع می شود. سپس گرانش این سیاهچاله، ستارۀ نوترونی را خرد می کند و یک جت ِ بقایا را ایجاد می کند که به درون سیاهچاله سقوط می کند. رویداد S190814sv همچنان تحت بررسی است و کشف سامانه‌های مشابه در آینده می تواند نشانه‌هایی از ماهیت این نوع اجرام را مشخص کند.

منبع: apod