بیگ بنگ: این عکس که اخیرا توسط تلسکوپ هابل گرفته شده است یکی از بزرگترین خوشه‌های کهکشانی به نام RX J1347.5–1145 را نشان می‌دهد.

به گزارش بیگ بنگ، رویداد بیگ بنگ آنچنان عظیم بودند که آثاری ماندگار بر روی اساس کیهان برجای گذاشته اند. امروزه می‌توانیم این آثار را با رصد قدیمی‌ترین نور کیهان شناسایی کنیم. این نور در حدود 14 میلیارد سال پیش ایجاد شده و در حال حاضر به صورت تابش‌های ضعیف میکروویو وجود دارند. این تابش‌ها که تابش پس زمینه‌ی مایکروویو کیهانی(CMB) نام دارند، با پرکردن کیهان با فوتون‌های قابل تشخیص در حال گسترش و نفوذ به سراسر آن هستند.

تابش زمینه کیهانی را می‌توان با استفاده از اثر سونیائف زلدوویچ برای کاوش در کیهان به کار برد. این اثر برای اولین بار حدود 30 سال پیش مشاهده شد. ما بر روی زمین می‌توانیم تابش زمینه کیهانی را از طریق فوتون‌های مایکروویو تشکیل دهنده‌ی آن که از فضا به ما میرسند تشخیص دهیم. این فوتون‌های در مسیر خود از خوشه‌های کهکشانی شامل الکترون‌های با انرژی زیاد می‌گذرند. این الکترون‌ها باعث می‌شوند فوتون‌ها مقدار کمی انرژیشان افزایش یابد. تشخیص این فوتون‌ها که انرژیشان افزایش یافته است از طریق تلسکوپ مهم اما چالش برانگیز است و می‌تواند به ستاره‌شناسان در فهم برخی از ویژگی‌های اساسی کیهان همچون مکان و توزیع خوشه‌های کهکشانی ِ چگال، کمک کند.

تلسکوپ فضایی هابل ناسا یکی از این خوشه‌های کهکشانی بسیار چگار به نام RX J1347.5-1145 رصد کرده است که در این تصویر آن را می‌توانید ببینید. رصد این خوشه کهکشانی که 5 میلیارد سال نوری از زمین فاصله دارد به آرایه‌ی میلی‌متری/زیرمیلی‌متری بزرگ آتاکاما-آلما (ALMA) در شیلی کمک کرده است تا تابش زمینه‌ی کیهانی را از طریق اثر حرارتی سونیائف زلدوویچ مطالعه کند. رصدی که توسط آرایه تلسکوپی آلما انجام گرفته است به رنگ آبی-بنفش قابل مشاهده است.

ترجمه: معصومه رحیمی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: scitechdaily.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.