بیگ بنگ: یکی از مراحل مهم تلسکوپ ۱۰ میلیارد دلاری جیمز وب با موفقیت انجام شد. این تلسکوپ آنتن مخابراتی خود را با موفقیت باز کرد و پیامی از زمین دریافت کرد. « سلام وب، ما هستیم از زمین!»
web
کل فرآیند آزادسازی آنتن جیمز وب حدود یک ساعت طول کشید. مهندسان ناسا آنتن را آزاد و نحوه‌ی عملکرد آن را آزمایش کردند.  این تلسکوپ پس از پرتاب در یک سفر یک ماهه به محل مداری انتخابی خود در نقطه لاگرانژ ۲ که یک و نیم میلیون کیلومتر دورتر از زمین است، خواهد رفت. زمانی که مشاهدات جیمز وب در ۶ ماه آینده آغاز شود، این آنتن می‌تواند حداقل ۲۸.۶ گیگابایت داده از رصدخانه را دو بار در روز به زمین ارسال کند.

جالب است بدانید “جیمز وب” ۱۲ ساعت پس از پرتاب، یک ماموریت حیاتی موسوم به MCC-۱a را با موفقیت پشت سر گذاشت و طی آن برای ۶۵ دقیقه پیشران‌ خود را برای تصحیح مسیرش روشن کرد. در مانور بعدی که MCC۱b نام دارد بار دیگر پیشران “وب” روشن خواهد شد تا به سمت نقطه لاگرانژ۲ پیشروی کند. به طور کلی سه مانور این‌ چنینی به نام‌های MCC-۱a، MCC-۱b و MCC-۲ توسط تلسکوپ جیمز وب انجام خواهد شد که اولین آنها یعنی MCC-۱a، مهم‌ترین مانور این تلسکوپ بوده و تنها ماموریتی بود که به زمان‌بندی دقیق نیاز داشت.

STScI FQXZPQGSNSMYZWDNNتنظیم، خنک‌سازی و راه‌اندازی جیمز وب در فضا دستکم شش ماه طول می‌کشد و پس از آن شاهد اولین تصاویر از این تلسکوپ قدرتمند خواهیم بود. جیمز وب ما را با خود به نخستین دوران کیهان می‌برد و از تشکیل ستارگان و کهکشانهای اولیه عکس می‌گیرد. مسیر طی شدۀ تلسکوپ جیمز را از اینجا مشاهده کنید.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: space.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.