بیگ بنگ: شما هم احتمالا این نظر طنزآمیز را شنیده اید که می گوید: بیگانگان فضایی قسمت های سریال های قدیمی زمینیان را نگاه میکنند! با ارسال نخستین امواج رادیویی در زمین چنین سوالاتی مطرح شد، اما واقعا سیگنال های ما از نخستین انتشار تا کنون چقدر از زمین دور شده اند؟

aliens-watch-tvبه گزارش بیگ بنگ، مخابره تلویزیونی تا فضایی دورتر از زمین و با سرعت ِ نور انتقال داده می شود و بحثی در مبانی علمی- تخیلی وجود دارد که بیگانگان اکنون از طریق تماشای برنامه های تلویزیونی ما همه چیز را درباره نحوه ی زندگی انسانها میدانند. در واقع اگر شما ۴ سال نوری دورتر باشید، نوری که از زمین خارج می شود را همونطور می بینید که ۴ سال پیش در زمین بوده و بخشی از این نور شامل پیام های تلویزیونی است همانند امواج رادیویی – که البته گونه دیگری از الکترومغناطیس می باشد. این موضوع فقط سرعت محدود نور را نشان می دهد!

انسان به طور جدی خدمات تلویزیونی را در دهه ۱۹۳۰ آغاز کرد و در عصر مدرن، هزاران فرستنده تلویزیونی قدرتمند وجود دارند که پرتاب های الکترومغناطیسی را برای تماشای همه بر عهده دارند. آیا بیگانگان واقعا در حال تماشای “من لوسی را دوست دارم” و یا فیلم “جنگ جهانی دوم” هستند؟ با اعتقاد بر اینکه اینها همگی بخشی از “مستندات تاریخی” ما به حساب می آیند و مربوط به گذشته ی انسان هستند.

اولین پخش رادیویی در دهه ۱۹۰۰ اتفاق افتاد، هم اکنون پس ارسال نخستین امواج رادیویی 116 سال است که موفق به فرار از فضا شده اند. این بدان معناست که انتقال های رادیویی ما، با سرعت 116 سال نوری به محیط ستارگان رسیده اند. آیا ستاره های دیگری نیز در آن حجم از فضا قرار دارند؟ البته! تخمین زده می شود که بالغ بر ۱۴۰۰ ستاره در فاصله ۱۰۰ سال نوری از زمین وجود دارند، اکثر آنها ستارگان کوتوله سرخ هستند اما با این همه بیش از صدها نمونه از آنها هم ستاره هایی شبیه خورشید ما هستند.

کشف تعداد این ستارگان هنوز ادامه دارد، با این حال تا کنون میتوان گفت که همه آن ستارگان، سیاراتی نیز دارند که بیشتر آنها شبیه زمین هستند. تقریبا مطمئن هستیم که برخی از آن سیارات در ناحیه ی قابل سکونت ستاره ی خود همچون زمین قرار دارند و امکان تکامل اشکالی از حیات، رسیدن به تکنولوژی و … را دارند. آیا سیگنالهای ما به اندازه ای قدرت دارند که فضایی به این وسعت را طی کنند و به سیاره ای دیگر برسند.

آرایه ی تلسکوپی های رادیویی
آرایه ی تلسکوپی های رادیویی

مشکل اینجاست! برج های پخش، سیگنالهای خود را به خارج از یک حوزه که تحت قانون مربع معکوس انجام می شود، پرتاب میکنند. قدرت سیگنالها به شدت با افزایش فاصله کاهش پیدا میکند و زمانی که شما چند سال نوری دورتر باشید، تقریبا سیگنالی وجود ندارد. بیگانگان میتوانند دریافت کننده های خیلی بزرگ بسازند، مثل آرایه های تلسکوپی رادیویی همانند ما بسازند، اما سیگنالهایی که میتوانند از زمین دریافت کنند، میلیارد میلیارد میلیارد برابر کمتر و ضعیف تر از اینجاست.

در واقع جدا کردن این امواج پس زمینه کار بسیار مشکلی هست. من به شما اطمینان میدهم که تنها با تمرکز انتقالهایی که انجام داده ایم، و با ارسال پرتوهایی مستقیم به ستاره دیگر، شانس اطلاع دادن به بیگانگان را داریم که ما وجود داریم. چه دوست داشته باشید چه نه، به هر حال کاری است که انجام شده است! ما بیش از صد سال در حال پخش این امواج هستیم و حضورمون را اعلام می کنیم، در واقع هر بیگانه ای که یک تلسکوپ خوب داشته باشد، و بتواند میزان اکسیژن زیاد در اتمسفر کره زمین را مشاهده کند، از حضور ما در اینجا مطمئن می شود!

بیگانگان میتوانند بگویند ما دقیقا چه زمانی آتش را اختراع کردیم، کِی به توسعه فناوری بخار روی آوردیم و چه نوع ماشین هایی دوست داریم سوار شویم.اما چگونه ممک است؟ همه اینها را تنها با رؤیت اتمسفر متوجه می شوند! پس در مورد انتقال ِ امواج رادیویی خیلی نگران نباشید! بازی تمام است! شما چه فکری می کنید؟ آیا فکر خوبی است که به بیگانگان در مورد حضورمان اطلاع دهیم؟ یا باید از شَرِ همۀ اکسیژن در فضا راحت شویم و یک مقدار ناشناخته تر زندگی کنیم؟

ترجمه: فتانه فرهادی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: universetoday.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

10 دیدگاه

  1. اگه باشن که هستن اونا پنج بعدی یا چند بعدی اند و ما رو که چهار بعدی (سه بعد معمول +زمان) هستیم یا درک نمی کنند یا محدود اند واجازشو ندارند لطفا این هستی رو محدود نکنین چیز های زیادی هست که نمی دونیم

  2. با توجه به شتاب زیاد پیشرفت علم بهتره چند قرن دیگر هم پنهان باشیم تا حد اقل با اطلا عات و شناخت بهتر دست به چنین کاری بزنیم.

  3. مگه سیگنال هایی تلویزیونی رو به طرف فضا پرتاب می کنیم؟
    من الکترونیک خوندم و با سیستم های مخابراتی آشنا هستم
    فرستنده های مخابراتی طوری طراحی و تنظیم شده اند که محدوده های کمی از زمین رو پوشش میدن حتی فرستده های ماهواره ای هم همینطور هستند
    بنظرم امکان اینکه بیگانگان سریال های مزخرف مارو ببینن تقریبا صفره !

    1. اگه حتی دریافت کننده هایی در حد ماهواره های زمین هم داشته باشن و فرکانس هاشون رو به زمین باشه و در فاصله 1 سال نوری یا بیشتر با ما هم باشند صددرصد با کیفیت فیلم های قدیمی میتونن الان اولین نسخه جنگ ستارگان رو دریافت خودشون رو برای جنگ با زمین آماده کنند (چون شاید فکر کنند این فیلم یک اعلام جنگ زمین با فضاییان میباشد )

    2. در جواب شما هم باید بگم اگه اطلاعات تون کامل بود میدونستین که فرکانس ها شبیه حبابی در تمام فضا بخش میشن اما هر چه فاصله بیشتر بشه فرکانس ها ضعیف تر و در آخر در فضا گم و ناپدید میشن دوست من

  4. تنها آرزوی من این است که قبل از مرگ وجود موجودات دیگرثابت و با آنان ارتباط برقرار شود . ( و یا حداقل در یک برنامه تلوزیونی ناسا با آنان با زبان اشاره یا هر روشی گپی بزند )
    برای پایان دادن به خرافات زمینی باید به هر روش و قیمتی که شده آنان را در سیاره قابل سکونت شان پیدا کنیم .