منشا جهان برای مدت‌های طولانی مورد تردید قرار داشته و اکنون یک دانشمند علوم سیارات مدعی شده که زمین حدود چهار و نیم میلیارد سال قبل ماه را به وجود آورده است.

به گزارش ایسنا، نظریه جدید جنجالی ویم وان وسترنن از دانشگاه آزاد آمستردام بر این اساس است که یک انفجار بزرگ معادل 40 میلیارد بمب اتم که از هسته زمین منشا گرفته، منجر به شکل‌گیری ماه شده است. وی بر این باور است که این رویداد بزرگ حدود 4.5 میلیارد سال قبل رخ داده و می‌تواند پاسخی برای سوال درمورد منشا ماه باشد.

article-2356177-1AAA2D48000005DC-111_634x741

دانشمند هلندی وان وسترن اظهار کرد که توضیحات قبلی در مورد چگونگی شکل‌گیری ماه در زبان ساده منطقی نیست و یک انفجار درونی زمین باعث شکل گیری و پیدایش ماه شده است.

جورج داروین، نوه چارلز داروین گفته بود که زمین اولیه به قدری سریع می‌چرخیده که قسمتی از آن به بیرون پرتاب شده و شکل ماه را به خود گرفته است.نظریه وی مشهور بود اما سپس با نظریه برخورد عظیم تحت‌الشعاع قرار گرفت که براساس آن یک جسم به اندازه سیاره مریخ با زمین اولیه برخورد کرده و در اثر این ضربه خرد شده است. اما این فرضیه پس از آورده شدن نمونه‌هایی از سنگ‌های ماه به زمین توسط ماموریت آپولو کنار گذاشته شد.

بررسی‌های شیمیایی سنگ‌ها در سال گذشته توسط دانشگاه شیکاگو نشان داد که آنها دارای ایزوتوپ‌های مشابه اکسیژن، سیلیکون و پتاسیم با نمونه‌های زمین هستند. وان وسترن می‌گوید که این نتایج نشان می‌دهد ماه زمانی بخشی از زمین بوده که با انفجاری بزرگ از هسته زمین به فضا پرتاب شده است. این محقق بر این باور است که باید انرژی پرتابشی بسیار بزرگی به سرعت به وجود آمده و طبق محاسبات وی قدرت این انفجار برابر با 40 میلیارد بمب اتمی پرتاب شده در هیروشیما بوده است.

این ایده که هسته زمین از یک راکتور اتمی بسیار عظیم برحوردار بوده برای بیش از 60 سال در میان دانشمندان مورد بحث بوده است. همچنین شواهدی از راکتورهای فسیلی بسیار کوچکتر تا 10 متر در غرب آفریقا وجود داشته که حدود 10 میلیارد سال قبل فعال بوده‌اند. دانشمندان بر این باورند که عناصر سنگین مانند اورانیوم و پلوتونیوم در سنگ‌های سنگین پس از شکل‌گیری به درون زمین نفوذ کرده و مخازن مایع بزرگ را شکل داده‌اند.

ماده رادیواکتیو در سنگ‌ها واکنش‌های کوچک از خود نشان داده که با ترکیب با سوخت کافی می‌تواند یک انفجار عظیم را شکل دهد. نظریه یک راکتور هسته‌ای داخلی می‌تواند توضیحی برای این سوال باشد که چرا زمین انرژی بیشتری نسبت به آنچه از خورشید دریافت کرده، بیرون می‌فرستد. با این حال کارشناسان اظهار کرده‌اند که حتی اگر شواهد ژئوراکتورهای جهانی پیدا شود، بسیاری از دانشمندان باید نسبت به این مساله که آنها قادر به تولید ماه هستند، متقاعد شوند.

Read More : http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2356177