بیگ بنگ: چند میلیارد سال دیگر که خورشید صدها برابر بزرگ‌تر از امروز می‌شود چه بر سر زمین خواهد آمد؟ یک گروه بین‌المللی از اخترشناسان با بهره از نیرومندترین رادیوتلسکوپ جهان، در صدد یافتن پاسخ این پرسش در ستاره‌ی L2 Puppis برآمده‌اند. پنج میلیارد سال پیش، این ستاره بسیار شبیه خورشیدِ امروزی بود.

تصویری ترکیبی عکس‌های رادیویی و نور مرئی این سامانه ی ستاره ای

پروفسور لین دسین از بنیاد اخترشناسی کی‌یو لوون می‌گوید: «پنج میلیارد سال دیگر، خورشید به یک ستاره‌‌ی غول سرخ تبدیل می شود و صدها برابر اندازه‌ی امروزش خواهد بود. همچنین در آن زمان، در اثر وزش بادهای بسیار نیرومند درصد بزرگی از جرمش را از دست داده است. تا ۷ میلیارد دیگر تنها چیزی که از خورشید بر جای خواهد ماند یک کوتوله‌ی سفید به اندازه‌ی سیاره‌ی زمین، ولی بسیار پرجرم‌تر خواهد بود که یک قاشق چایخوری از موادش وزنی حدود ۵ تُن خواهد داشت.»

این دگرگونی اثر چشمگیری بر سیاره‌های سامانه‌ی خورشیدی می‌گذارد. برای نمونه، خورشید در گام غول سرخ، سیاره‌های عطارد و ناهید را در دل خود فرو برده و نابود خواهد کرد. دسین ادامه می‌دهد: «ولی سرنوشت زمین هنوز نامعلوم است. ما می دانیم که خورشیدمان بزرگ‌تر و درخشان‌تر خواهد شد، پس احتمال این هست که همه‌ی گونه‌های زیستی زمین نابود شود. ولی آیا هسته‌ی سنگی زمین از گام غول سرخیِ خورشید جان به در برده و به گردش دور کوتوله‌ی سفید ادامه خواهد داد؟»

به همین دلیل این گروه بین‌المللی بررسی این ستاره را آغاز کرده‌اند. این ستاره ۲۰۸ سال نوری از زمین فاصله دارد، یعنی در استاندارد کیهانی، ستاره‌ای نزدیک است. پژوهشگران برای این منظور از آرایه‌ی رادیوتلسکوپی آلما(َALMA) بهره گرفته‌اند. این آرایه از ۶۶ آنتن رادیویی درست شده که با هم یک تلسکوپ مجازی غول‌ پیکر به قطر ۱۶ کیلومتر را ساخته‌اند.

نموداری از مدار گردش سیاره‌ای که به دور ستارۀ L2 Puppis میچرخد.

“وارد هومن” از بنیاد اخترشناسی کی‌یو لوون می‌گوید: «ما دریافتیم که این ستاره حدود ۱۰ میلیارد سال سن دارد. پنج میلیارد سال پیش، این ستاره تقریبا درست همسان و حتی هم‌ جرم خورشیدِ امروز نیز بوده است. یک سوم از جرم این ستاره در روند تکاملش از دست رفته و این چیزی است که برای خورشید خودمان هم در آینده‌ی بسیار دور رخ خواهد داد.»

این پژوهشگران جرمی را شناسایی کردند که در فاصله‌ی ۳۰۰ میلیون کیلومتری L2 Puppis (حدود دو برابر فاصله‌ی زمین تا خورشید) به گرد این ستاره‌ی غول‌پیکر در چرخش است. این سیاره تقریبا نمایی کاملا همسان با چیزی که زمین در ۵ میلیارد سال دیگر خواهد بود را دارد. با شناخت دقیق‌تر از برهمکنش‌های میان L2 Puppis و سیاره‌اش، آگاهی‌های ارزشمندی درباره‌ی گام پایانی زندگی خورشید و تاثیر آن بر سیاره‌های درون منظومه شمسی به دست می آید. اینکه سرانجام زمین از نابودی توسط خورشید نجات می‌یابد یا نه هنوز روشن نیست و از همین رو سامانه‌ی ستاره ای L2 Puppis می تواند کلید گشودن این راز باشد. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ Astronomy & Astrophysics منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: sciencedaily.com ، برگردان: ۱star7sky.com