بیگ بنگ: دانشمندان پیش‌بینی کردند که اگر رفتار “انرژی تاریک” دچار تغییر شود، می‌تواند طی 100 میلیون سال آینده منجر به پایان انبساط شتاب‌دار کیهان شود و این روند در نهایت موجب فروپاشی و انقباض جهان می‌شود.

expansion v Final

به گزارش بیگ بنگ، سه اخترفیزیکدان، به‌نام‌های “کاسمین آندری”، “آنا ایجاس” و “پائول اشتاین‌هارت” در مقاله‌ای که بتازگی منتشر کردند، تخمین زدند که اگر انرژی تاریک دارای «کوینتسنس» است، می‌تواند در نهایت منجر به انقباض کیهان شود. دانشمندان پیشنهاد می‌کنند که احتمالا این فرایند ۱۰۰ میلیون سال طول می‌کشد. [کوینتسنس در کنار مدل‌های فانتوم، انرژی تاریک دینامیکی خلاء و انرژی تاریک دینامیکی، یکی از مدل‌های انرژی تاریک است.]

در طول چند دهه‌ی گذشته، محققان شواهدی از انبساط کیهان کشف کردند که با گذشت زمان اجرام را از هم دور می‌کند. آلبرت اینشتین وجود «انرژی تاریک» را پیش‌بینی کرده بود، وی پیشنهاد کرد که جهان برای همیشه انبساط خواهد یافت. از آن زمان به بعد، دانشمندان پیشنهاد دادند سرعت انبساط کیهان ممکن است ثابت نباشد و شاید روند انبساط جهان کاهش یابد.

XubvuiCCEKHLGuMQWBU

طرفداران چنین نظریه‌ای توصیف می‌کنند که “انرژی تاریک” دارای میدان دینامیکی است که امکان انبساط یا انقباض کیهان را فراهم می‌کند. دانشمندان با مطالعه‌ی شواهد جمع‌آوری شده در مورد کیهان دریافتند که احتمالا معکوس شدن روند انبساط کیهان نیز وجود دارد.

در این تلاش جدید، سه فیزیکدان به این فکر افتادند که اگر انرژی تاریک دارای کوینتسنس باشد، چه مدت طول می‌کشد تا جهان آهسته و سپس متوقف شود، شروع به انقباض کند و در نهایت به نقطه تکینگی برسد. برای تصور چنین ایده‌ای، آنها مدلی از جهان را ساختند – مدلی که از داده‌های واقعی برای توصیف ویژگی‌های جهان شناخته شده استفاده می‌کرد.

جهان در این مدل دچار کاهش سرعت انبساط می‌شود و تا ۶۵ میلیون سال آینده کاملا به حد سکون می‌رسد، سپس در ۱۰۰ میلیون سال بعد شروع به انقباض خواهد کرد. این نظریه، مانند نظریه‌ای که نشان می‌دهد شتاب انرژی تاریک ثابت است، قابل‌اثبات نیست، زیرا هیچ راهی برای آزمایش آن وجود ندارد. در واقع دانشمندان باید از نشانه‌هایی که از چندین و چند سال‌ نوری آن‌سوتر می‌آیند بهره بگیرند که ممکن است تا میلیون‌ها سال آینده نتوانند آن‌ها را سنجش و اندازه‌گیری کنند.

ترجمه: سحر الله‌وردی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: phys.org

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

3 دیدگاه

  1. غم انگیزش بکنار چرا این دانشمندا تو 10 سال تغیراتش رو اندازه نمیگیرن تکلیف ما رو زودتر معلوم کنن;)

  2. غم انگیز نیست دوست من چون ماها خیلی خیلی زودتر نسلمون منقرض شده و به فراموشی کیهانی سپرده شدیم