بیگ بنگ: انسان تاکنون توانسته  به ماه، مریخ و حتی فضای بین ستاره ای فضاپیما ارسال کند، اما آیا می توانیم سفینه فضایی به نزدیک خورشید سوزان ارسال کنیم؟ پاسخ مثبت است، و این کار به زودی محقق خواهد شد.

به گزارش بیگ بنگ، در سال 2018، ناسا قصد راه اندازی ماموریت کاوشگر خورشیدی پلاس به خورشید را دارد. زمین حدود 149 میلیون کیلومتر از خورشید فاصله دارد، و کاوشگر خورشیدی پلاس قرار است در فاصله 6 میلیون کیلومتری از یک دنباله دار نسبت به خورشید قرار گیرد. اریک کریستین، دانشمند و محقق ناسا در مرکز پرواز فضایی گودارد در گرین بلت مریلند گفت:  «این اولین ماموریت ما برای پرواز به نزدیک خورشید است و ما نمی توانیم کاملا  به سطح  خورشید نزدیک شویم.»

او در ادامه گفت که این  ماموریت به اندازه کافی نزدیک خواهد بود که  به سه پرسش مهم پاسخ دهد. نخست این که هدف از این ماموریت مشخص کردن آن است که چرا گرمای اتمسفر خورشید(کورونا) از سطح خورشید(فوتوسفر) بیشتر است. با توجه به داده های ناسا سطح خورشید دمایی در حدود 5500 سانتیگراد دارد. اما اتمسفر در بالای آن در دمای بسیار بالاتری در حدود 2 میلیون سانتی گراد در حال سوختن است.

کریستین گفت:«شما فکر می کنید هر چه  از یک منبع حرارتی دور شوید سردتر خواهد شد؛ اما علت آنکه اتمسفر خورشید از سطح آن داغ تر است و این یک معمای بزرگ است.» دوم اینکه دانشمندان می خواهند بدانند که باد خورشیدی از چه منبعی سرعت می گیرد. خورشید جریانی از ذرات باردار را در تمام جهات در یک میلیون مایل در ساعت به بیرون پرتاب میکند؛ اما ما نمی دانیم که شتاب دهندۀ این ذرات چیست.»

کریستین در ادامه گفت که سالهاست مردم در مورد باد خورشیدی شناخت پیدا کرده اند، براساس گزارشات اخیر رصدکنندگان دم دنباله دارهای در حال عبور از کنار خورشید به سمت بیرون از خورشید کشیده می شوند، حتی اگر دنباله دارها در جهت دیگری در حرکت باشند. کریستین گفت که این اتفاق نشان می دهد باد خورشیدی نسبت به حرکت دنباله دار سریعتر از خورشید به بیرون پرتاب می شود. سوم اینکه این ماموریت ممکن است علت انتشار گاه و بیگاه ذرات پر انرژی-به نام  ذرات پر انرژی خورشیدی -را مشخص سازد که این ذرات خطری برای فضانوردان محافظت نشده و فضاپیماهای اطراف زمین به شمار می آیند یا خیر.

محققان تلاش زیادی برای فهم این رازها کرده اند، اما طبق گفته کریستین مشکل این است که ما 149 میلیون کیلومتر دورتر از سطح خورشید قرار گرفته ایم و این فاصله باعث می شود، تشخیص آنچه که در خورشید رخ می دهد، سخت تر شود. اما پرواز در فاصله 6 میلیون کیلومتری از خورشید چالش هایی را در بر دارد. چالش اصلی، بدون تعجب حرارت است. با توجه به اطلاعات به دست آمده از کار یکی از همکاران ناسا بر روی کاوشگر خورشیدی پلاس در آزمایشگاه فیزیک دانشگاه جان هاپکینز، دانشمندان ناسا برای مقابله با حرارت شدید، یک سپر با ضخامت 11.4 سانتی متر کربن کامپوزیت، طراحی کرده اند که قادر به تحمل دماهای خارج از فضاپیما در حد 1370 سانتی گراد میباشد.

علاوه بر این، کاوشگر دارای لوله های حرارتی خاص به نام رادیاتور حرارتی میباشد که گرمای نفوذی به سپر حرارتی را به فضای خارجی منتقل می کند. کریستین گفت: «بنابراین این گرما وارد دستگاه، نخواهد شد، زیرا دستگاه به حرارات حساس میباشد و موجب خرابی اش می شود.» او اضافه کرد که اگر این تدابیر حفاظتی به همان شکل مورد انتظار پیش رود، ابزارها در کاوشگر در دمای اتاق باقی خواهند ماند. او گفت که کاوشگر خورشیدی پلاس از اشعه هایی که می تواند به مدارهای الکتریکی به ویژه حافظه آن  آسیب زند،  نیز محافظت می شود.

کریستین افزود: فضاپیما بدون سرنشین خواهد بود، اما اگر زمان و پول کافی در اختیار قرار داده شود، دانشمندان ناسا احتمالا می توانند فضاپیمای پیشرفته ای را طراحی کنند که با خیال راحت می تواند فضانوردی را  تا فاصله 6 میلیون کیلومتر از خورشید حمل کند. با این حال، هزینه زندگی یک انسان زیاد میباشد، و این خطری است که ماموریت های بدون مسافر ندارند.

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، کاوشگر خورشیدی پلاس نزدیک ترین شیء ساخته دست بشر است که تاکنون به نزدیک خورشید ارسال می شود. تا به حال، نزدیک ترین فضاپیما، هلیوس 1 بود که در دسامبر 1974 راه اندازی شد و در 47 میلیون کیلومتری خورشید پرواز کرد. فضاپیمای مسنجر نیز که در آگوست 2004 برای کاوش به عطارد فرستاده شده بود، حدود 58 میلیون کیلومتر از خورشید فاصله داشت.

ترجمه: فرناز کریمی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: livescience.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

  1. باسلام: اینها همش حرفه ما الان روز زمینیم و از گرمای 60 درجه ای خورشید میسوزیم مگه میشه سفینه حالا حتی اگر از اجرهای نسوزو موادی که درمقابل حرارت تحمل دارن استفاده کرد اما حرارت خورشید 5000 درجه هست اینا همش حرفه نمیشه خیلیها هم گفتم از دانشمندان ناسا

    1. حرف نیست عزیز همش بر اساس مطالعات تجربی این آمار به دست اومده
      بعدش اینا میگن سطح خورشید دماش 5500 درجه است نه نزدیک فضاپیما که حداقل 20 میلیون کیلومتر با خورشید فاصله داره
      درکش سخته حتی 1 میلیون کیلومتر میدونی چقدر زیاده