بیگ بنگ: ناسا اعلام کرد هم‌ترازی آینه‌های تلسکوپ جیمز وب به طور کامل پایان یافت و این تلسکوپ می‌تواند تصاویر واضح و یکدستی از کیهان ارائه دهد. اما پیش از شروع تصویربرداری از کیهان، باید فرایند «راه‌اندازی ابزارهای علمی جیمز وب» انجام شود که تقریبا 2 ماه طول می‌کشد.

James Webb Space Telescope Primary Mirror Alignment

‌عکس‌های اولیه جیمز چشم‌انداز علمی جسورانه‌ای برای اکتشاف کیهان نشان می‌دهد. دانشمندان اعلام کردند رصدخانه قادر است تصاویر واضح و با فوکوس خوبی ثبت کند. آینه‌های وب اکنون نور کاملاً متمرکز را به سمت ابزار علمی هدایت می‌کنند. این یعنی تمامی هفت مرحله علمیات تراز آینه‌ها و خنک‌سازی تلسکوپ با موفقیت صورت گرفته است.

webb img sharpness details v

در عکس‌های جدید وب، بخشی از ابر ماژلانی بزرگ دیده می‌شود. اندازه و موقعیت تصاویر نشان دهندۀ ترتیب نسبی هر یک از ابزار جیمز وب در صفحه‌ی تلسکوپ است، یعنی جایی که تلسکوپ بر نور فوکوس می‌کند. هر یک از ابزار بر بخشی از آسمان نسبت به بقیه‌ اشاره دارد. به گفته یکی از محققان این تصاویر، روش دیدن ما به جهان را عمیقا تغییر می‌دهند. ما توسط سمفونی کیهان احاطه شده‌ایم و کهکشان‌ها در همه جا حضور دارند. امیدوارم همه مردم بتوانند آنها را ببینند.

James Webb Fine Guidance Sensor Sharp Image

در مرحله‌ی بعد که حدود 2 ماه طول می‌کشد ابزارهای علمی جیمز وب باید راه‌اندازی شود. برای تنظیم و راه‌اندازی تلسکوپ لنزها، فیلترها و سایر تجهیزات دیگر باید در پیکربندی‌های گوناگون به ‌درستی کار کنند تا از انجام دقیق وظایف علمی، اطمینان حاصل شود. زمانی که تمامی مراحل آماده‌سازی به اتمام برسد جیمز وب در تابستان امسال می‌تواند تصاویر با کیفیتی از کیهان ثبت نماید.