ابرهای رنگارنگ سحابی “رو ماراَفسای”

0
208

بیگ بنگ: رنگ‌های چشمگیر ابرهای “رو ماراَفسای” (oh’-fee-yu-kee) نشانگر فرایندهای زیادی است که در دل آنها رخ می‌دهد. مناطق آبی غالبأ به علت نور ِمنعکس شده می‌درخشند. در واقع نور آبی از سامانۀ ستاره‌ای رو ماراَفسای و ستاره‌های مجاورش، بیشتر از نور قرمز در این قسمت از سحابی منعکس می‌شود.

RhoAntares Abolfathآسمان زمین نیز به همین دلیل در هنگام روز به رنگ آبی دیده می‌شود. مناطق قرمز و زرد غالبأ به دلیل انتشار از گاز اتمی و مولکولی سحابی می‌درخشند. نور ستاره‌های آبی مجاور – با انرژی بیشتر از ستارۀ درخشان آنتارس – الکترون‌ها را از گاز دور می‌کند سپس با ترکیب مجدد الکترون‌ها با گاز، می‌درخشد.

نواحی قهوه‌ای تیره نیز ناشی از ذرات گرد و غبار است – که در جو ستاره‌‌های جوان متولد شده – و به طور موثر نور منعکس شده در پشت آنها را مسدود می‌کند. ابرهای ستاره‌ای “رو ماراَفسای” در مقابل خوشۀ ستاره‌ای کروی M4 که در بالا سمت راست دیده می‌شود حتی از آنچه انسان می‌بیند نیز رنگارنگ‌تر هستند – زیرا در همۀ طول موج‌ها، از رادیویی گرفته تا پرتو گاما، نور منتشر می‌کنند.