بیگ بنگ: سفر به پلوتو به عنوان کوچکترین، دورترین و یخ‌زده‌ترین سیاره کوتوله در کل منظومه‌شمسی کار آسانی نیست. نه تنها پلوتو در سال 2006 از فهرست رسمی سیارات در منظومه شمسی خارج شد، بلکه اکنون دانشمندان «فروپاشی جوی» را نیز به تهدیدات معروفترین سیاره کوتوله در کهکشان اضافه کرده‌اند.

b oبه گزارش بیگ بنگ، گروهی از دانشمندان تغییرات فصلی در فشار سطحی پلوتو را در حین گرفتگی‌های ستاره‌ای از روی زمین دنبال کرده‌اند؛ این گرفتگی‌ها زمانی رخ می‌دهند که یک شی کیهانی بر سر راه نورِ ناشی از زمین از یک منبع دوردست قرار گیرد. محققان با تحلیل طریقۀ انسداد نور ستاره توسط سیاره کوتوله توانستند جزئیات بیشتری دربارۀ جو پلوتو کشف کنند.

یافته‌های جدید نشان می‌دهد که جو این سیاره به احتمال زیاد در آیندۀ نزدیک یخ زده و فروپاشی می‌شود. اندرو کول، اخترشناس دانشگاه تاسمانیا گفت: «توانستیم مدل‌های فصلی از پلوتو و طریقۀ واکنش آن به تغییرات مقدار نور خورشید در هنگام چرخش آن به دور خورشید بسازیم.» پلوتو از قبل بعنوان سردترین سیاره کوتوله در منظومه‌شمسی شناخته شده بود، اما این گروه کشف کرد این سیاره در فصل‌های خاصی می‌تواند به حدی سرد شود که نیتروژن در خارج از جو یخ بزند، یعنی وقتی پلوتو در زمستان نیمکره شمالی در دورترین نقطه نسبت به خورشید قرار دارد.

کول ادامه داد: «فشار جوی در سه دهۀ گذشته سه برابر شده اما از آنجاییکه این سیاره کوتوله گردش می‌کند، مدل ما نشان می‌دهد که بیشتر جو فشرده خواهد شد و هیچ چیزی باقی نخواهد ماند. پیش‌بینی‌های ما نشان می‌دهد که تا سال 2030 جو این سیاره یخ زده و تقریبأ کل سیاره ناپدید خواهد شد.»

فروپاشی جوی پلوتو اتفاق خواهد افتاد

برای پلوتو با مدار طویل شده و شیبداری که دارد 248 سال زمینی طول می‌کشد تا به دور خورشید گردش کند. از سال 1989، وقتی این سیاره کوتوله به بیشترین فاصله تا خورشید رسید، دائمأ عقب‌نشینی کرد و دمایش افت پیدا کرد.

plutos north pole nasaمشاهدات قبلی نشان داد که فشار جوی پلوتو در واکنش به افت دمایش کاهش پیدا نکرد. در عوض، فشار جوی شروع به افزایش کرد و دانشمندان را خیلی شگفت‌زده کرد. تحقیق جدید به این سئوال پاسخ می‌دهد که چرا پلوتو از خورشید دورتر شده‌ است اما قطب شمال در این نقطه از مدارش در معرض نور خورشید قرار دارد. این امر بدین معناست که کلاهک یخی نیتروژن در حال تبدیل شدن به گاز است.

اگرچه، مدلسازی جدید آب و هوای جو سیاره کوتوله پیش‌بینی می‌کند که اوضاع خیلی زود تغییر خواهد کرد. همانطور که پلوتو از خورشید دورتر و دورتر می‌شود، نور ضعیف‌تر شده و برای گرم کردن قطب جنوب این سیاره کافی نخواهد بود.

در نهایت، جو آن دچار فروپاشی شده و در سطح یخ می‌زند. اگر پلوتو یخ بزند، خیلی درخشان‌تر به چشم می‌خورد و نور خورشید به طور شدیدتر در نیتروژن یخ‌زده بازتاب پیدا می‌کند. هرچند، سطح پلوتو پنهان شده و دفن می‌شود. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ Astronomy & Astrophysics منتشر می شود.

منبع: techtimes.com