بیگ بنگ: اخترشناسان با استفاده از ترکیب تلسکوپ‌های زمینی و فضایی تنها در سه ماه موفق به کشف بیش از 100 سیاره فراخورشیدی شدند. این سیارات متنوع بوده و انتظار می رود نقش مهمی در توسعه میدان تحقیقات سیاره‌های فراخورشیدی و حیات در جهان داشته باشند.

EDE CFE B C AFED.jpeg.adddbbfcabcfaaبه گزارش بیگ بنگ، سیاره‌های فراخورشیدی به سیاراتی گفته می شود که به دور ستاره‌هایی دوردست به غیر از خورشید می چرخند. این سیاره‌ها در سال‌های اخیر مورد توجه زیادی قرار گرفته و در موردشان تحقیقات فراوانی به عمل آمده است. یکی از دلایل مهم در این اکتشافات، تلسکوپ فضایی کپلر است که در سال 2009 میلادی با هدف جستجوی سیاره‌های فراخورشیدی به فضا پرتاب شد. اگر سیاره‌ای از مقابل ستارۀ مادری خود عبور کند، روشنایی آن ستاره به میزان کوچکی کاهش پیدا می کند. تلسکوپ فضایی کپلر با استفاده از این روش، سیاره‌های فراخورشیدی فراوانی را شناسایی کرد.

اما چنین پدیدۀ کم فروغی می تواند بنا به دلایل دیگری هم به وقوع بپیوندد. بنابراین، تاییدِ این قضیه که این نوع پدیده‌ها در اثر ِ وجود سیاره‌های فراخورشیدی پدید می آیند، می تواند حائز اهمیت باشد. تلسکوپ فضایی کپلر در سال 2013 دچار مشکلات فنی شد و عملیات دیگری تحت عنوان «K2» جانشین آن شد. اخترشناسان سرتاسر دنیا در تلاش‌ هستند تا سیاره‌های فراخورشیدی کشف شده به کمک داده ‌ای «K2» را تایید کنند.

Kepler space telescopeاین تیم تحقیق که شامل دانشمندانی از دانشگاه توکیو و مرکز اخترزیست شناسی موسسه ملی علوم طبیعی امریکا می باشند، 227 نامزد سیاره فراخورشیدی را با استفاده از سایر تلسکوپ‌های زمینی و فضایی مورد ارزیابی قرار داند. آنان تایید کردند که 104 مورد از آنها واقعا در زمرۀ سیاره‌های فراخورشیدی هستند. هفت مورد از سیاره‌های تایید شده دارای دوره‌های گردشِ کمتر از 24 ساعت دارند. فرایند شکل‌گیری سیاره‌های فراخورشیدی با چنین دوره‌های گردش ِ کوتاهی هنوز در هاله‌ای از ابهام هستند. همچنین محققان سیاره‌های سنگی با جرم‌هایی دو برابر کمتر از جرم زمین کشف کردند. وجود برخی منظومه‌های ستاره‌ای با چندین سیاره تایید شده است.

آقای «جان لیوینگتون» دانشجوی مقطع دکتری در دانشگاه توکیو و محقق ارشد مقاله‌های مربوط به این سیاره‌ها گفت: «اگرچه تلسکوپ فضایی کپلر ناسا بطور رسمی بازنشسته شده است، اما جانشین آن یعنی تلسکوپ فضایی تِس به تازگی فرایند گرداوری داده را شروع کرده است. این تلسکوپ در ماه نخست عملیاتش موفق به یافتن چندین سیاره فراخورشیدی ِ جدید شده است. گویا در ادامه هم شاهد اکتشافات بیشتری از این تلسکوپ خواهیم بود. پس باید منتظر خبرهای هیجان‌انگیزی از این تلسکوپ در آینده باشیم.» جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ Astronomical منتشر شده است.

ترجمه: منصور نقی لو/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sciencedaily.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. سوالی که پیش میاد اینه که بنظرم تنها منظومه هایی رو میشه با این روش کشف کرد که صفحه ای که سیارات و اون ستاره میسازند درست موازی دید ما از زمین باشه تا از این طریق کم شدن نور ستاره به واسطه گذر سیاره احتمالی دلیلی بر وجود اون سیاره باشه. نمیدونم درست فکر میکنم یا نه.