بیگ بنگ: اخترشناسان لهستانی بتازگی موفق به کشف دو سیاره جدید در کهکشان راه شیری شدند. این خبر خیلی خوبی است، اما سیاره‌های مذکور با خیلی از سیاره‌ها فرق دارند؛ برخلاف همۀ سیاره‌های شناخته شده، این دو سیاره به دور هیچ ستاره‌ای نمی چرخند!

alone in space astronomers find new kind of planet xبه گزارش بیگ بنگ، بحث درباره سیارات سرگردان سالهاست که در بین اخترشناسان وجود دارد، اما از آنجایی که آنها هیچ ستاره‌ای برای روشنایی ندارند، پیدا کردن آنها در فضا بسیار دشوار است؛ چراکه همواره در تاریکی به سر می‌برند با این وجود، محققان با استفاده از تکنیکی به نام میکرولنز گرانشی می‌توانند سیاره های سرگردان را در زمانی که آنها مابین یک ستاره دوردست و زمین قرار می‌گیرند، شناسایی کنند. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، سیاره سرکش به مانند یک لنز عمل کرده و باعث اعوجاج در نور ستاره می‌شود.

چنین چیزی نشان می‌دهد که یک جسم بزرگ مانند یک سیاره از مقابل ستاره مورد نظر در حال عبور است و با اندازه اعوجاج به وجود آمده در نور ستاره، می‌توان اندازه سیاره سرگردان را محاسبه کرد. این اجرام تنها دو سیاره سرگردان کوچک هستند که OGLE-2017-BLG-0560 و OGLE-2012-BLG-1323 نام دارند و توسط محققان کشف شده‌‌اند. به دلیل آنکه محققان نمی‌دانند که هر کدام از این سیارات سرکش چه فاصله‌ای تا زمین دارند، قادر به اندازه گیری دقیق آنها نیستند، اما اندازۀ آنها حدود 20 برابر مشتری میباشد.

extra large cover imageبرخی اخترشناسان معتقدند که سیارات ِ سرگردان کمی در جهان ما وجود دارد، اما برخی هم پیش بینی می‌کنند که میلیاردها سیاره بدون ستاره در فضای سرد کائنات در حال گردش هستند. جزئیات بیشتر این پژوهش در arxiv.org منتشر شده است.

ترجمه: منصور نقی لو/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: futurism.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.