بیگ بنگ: اختروش ها سیاهچاله های بسیار پرجرمی هستند که در مرکز کهکشان ها قرار دارند که ماده را به هم می چسبانند. آنها درخشش زیادی دارند و اغلب چراغ های کیهانی نامیده می شوند و یکی از دورترین اجرام در جهان هستند که در حال حاضر مطالعه می کنیم. یک تیم به رهبری ادواردو بانادوس در کارنگی 63 اختروش جدید را زمانی کشف کردند که جهان تنها یک میلیارد سال سن داشت، جهان اکنون 13.82 میلیارد سن دارد.

تصویری هنری از این یک اختروش

به گزارش بیگ بنگ، این بزرگترین نمونه ی اختروش دور دست است. بر اساس این مقاله، تقریبأ تعداد اختروش های شناخته شده دو برابر میباشد. یکی از محققان بنام بانادوس گفت: «اختروش ها یکی از درخشان ترین اجرام کیهان هستند و بر دانش ما از جهان اولیه می افزایند». اما تاکنون، جمعیت اختروش های باستان بسیار کم بوده بنابراین توانایی دانشمندان برای جمع آوری اطلاعات از آنها محدود است. یکی از چالش های اصلی محققان، یافتن این اختروش های دور دست است زیرا بسیار نادر هستند. دانشمندان به مدت چندین دهه به دنبال آنها گشته اند اما تلاش آنها مشابه با پیدا کردن یک سوزن در انبار کاه است. اختروش هایی که بانادوس و تیمش کشف کردند اطلاعات ارزشمندی را از یک میلیارد سال پس از بیگ بنگ ارائه می دهند که دوره ی مورد علاقه ی منجمان است.

جهان در بیگ بنگ متولد شد و ماده داغ در هر جایی جستجو شده است. اما سپس به اندازه ای خنک شد که اولین پروتون ها و الکترون ها تشکیل شدند و پس از آن با اتم های هیدروژن ادغام شدند که یک دنیای تاریک را برای مدت های طولانی ایجاد کردند. زمانیکه این هسته های اتمی ساختارهای بزرگتری را تشکیل دادند نور یکبار دیگر شروع به درخشیدن کرد. این امر زمانی رخ داد که گرانش ماده را متراکم کرد و در نهایت اولین منابع روشنایی را شکل داد که احتمالأ شامل اختروش ها نیز بوده است.

هنوز مسائل زیادی درباره ی این دوره وجود دارد، مثلأ بازگشت نور در جهان قابل درک نیست. اما مثال های بیشتری از اختروش های باستان به متخصصان کمک می کند تا کشف کنند چه اتفاقی در یک میلیارد سال پس از بیگ بنگ رخ داده است. بانادوس افزود: «تشکیل و تکامل اولین منابع و ساختارهای نور در جهان یکی از بزرگترین اسرار نجوم است. 63 اختروش بسیار درخشان که در این مطالعه کشف شدند بهترین ابزار برای جستجوی جهان اولیه هستند. اما تاکنون، نتایج قطعی محدود به اندازه ی بسیار کوچک نمونه ی اختروش های باستان بوده اند». در سال های آتی، پیشرفت های چشمگیری در دانش ما از جهان اولیه به لطف این کشفیات رخ خواهد داد. جزئیات بیشتر این پژوهش در مجله ی اختر فیزیک منتشر خواهند شد.

ترجمه: سحر الله وردی/ سایت علمی بیگ بنگ