بیگ بنگ: محققان “موسسه ماکس پلانک” بتازگی موفق شدند، اولین موج گرانشی حاصل از ادغام دو سیاهچاله که جرم آنها نابرابر است، را کشف نمایند. این یافته‌ها بار دیگر نظریه نسبیت عام اینشتین را تأیید می‌کند.

PanoramaNoTail frame. watermarkedبه گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، سیاهچاله‌های دوتایی از دو سیاهچاله که در مدارهای نزدیک به دور یکدیگر می‌چرخند، تشکیل شده‌اند. همینطور که این سیاهچاله‌های به دور هم می‌چرخند، «امواج گرنشی» تولید می‌کنند، مدار آن‌ها افت می‌کند و دورۀ تناوب مداری‌ آنها کاهش می‌یابد. وقتی سیاهچاله‌ها به اندازۀ کافی به یکدیگر نزدیک شوند، در نهایت با هم ادغام می‌شوند.

سیستم “GW190412” اولین مشاهده از ادغام سیاهچاله دوتایی است که در آن دو سیاهچاله جرم‌های متفاوتی دارند، جرم این سیاهچاله‌ها تقریباً 8 و 30 برابر خورشید است. این اختلاف زیاد بین جرم این دو سیاهچاله به این معناست که چندین ویژگی این سیستم مانند فاصلۀ آنها با زمین، زاویه‌ای که به آن نگاه می‌کنیم و سرعت چرخش آنها در محورشان با دقت اندازه‌گیری شده است.

سیستم GW190412 برای اولین‌بار توسط “رصدخانه موج گرانشی با تداخل‌سنج لیزری” که به اختصار لایگو نام دارد و تداخل سنج ویرگو در 12 آوریل 2019 مشاهده شد.

بررسی اخترشناسان نشان می‌دهد که این ادغام در فاصله 1.9 تا 2.9 میلیارد سال نوری از زمین رخ داده است. نکته‌ای که این سیستم را منحصر به فرد می‌سازد جرم نابرابر سیاهچاله‌های آن است، زیرا تمام سیاهچاله‌های دوتایی که قبلاً توسط آشکارسازهای لایگو و ویرگو رصد شده بودند، دارای اجرام تقریبا یکسانی بودند.

FaceOnMerger frame watermarked“فرانک اهم” سرپرست این گروه تحقیقاتی از موسسه ماکس پلانک گفت: برای اولین‌بار در GW190412 ما موفق به شناسایی موج گرانشی بی‌نظیری شدیم که کمی بلندتر از دیگر امواج گرانشی بود. در سیستم‌هایی با جرم‌های نابرابر مانند GW190412 این موج حاصل از سیگنال موج گرانشی، بسیار بلندتر از مشاهدات کلی ما است.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: sciencealert.com , ligo.caltech.edu