بیگ بنگ: تصاویر زیبایی که در دهه 90 توسط فضاپیمای گالیله ناسا از اروپا قمر یخ زده مشتری گرفته شده بود، به‌ تازگی توسط دانشمندان ناسا پردازش شده است، این تصاویر جدید و رنگی طوری ساخته شده که دقیقاً شبیه به نمایی است که با چشم انسان دیده می‌شود.

تصویر ویرایش شده جدید از "اروپا" قمر یخ زده مشتری که از داده های فضاپیمای گالیله در اواخر دهه 90 بدست آمده است.
تصویر ویرایش شده جدید از “اروپا” قمر یخ زده مشتری که از داده های فضاپیمای گالیله در اواخر دهه 90 بدست آمده است.

به گزارش بیگ بنگ، در طی پروژه ی گالیله، قمر اروپا مورد بررسی و نظارت مستقیم ناسا قرار گرفت و به کمک تصاویر دریافتی از این پروژه که به مدت چهارده ماه متوالی انجام شد، محققان شکاف‌های منحنی و بلند روی سطح این قمر را که نشانه ای از وجود آب مایع در زیر سطحش بود را مورد آنالیز قرار دادند. دانشمندان معتقدند نیروهای کشندی که این قمر بزرگ در مدار بیضوی خود به‌دور مشتری تجربه می‌کند، انرژی لازم را برای مایع نگه‌داشتن اقیانوس‌ زیر سطحی آن تأمین می‌کند.

اما احتمال اینکه این انرژی در غیاب نور خورشید، می‌تواند نیروی لازم برای به‌وجود آمدن حیات میکروبی را تأمین کند، هنوز یک معمای بزرگ و بسیار هیجان‌انگیز است. البته فضاپیمای جونو (JUNO) برای بررسی مشتری و اقمارش تا سال 2016 به منظومه مشتری خواهد رسید و می تواند اطلاعات بیشتری به ما بدهد.

مدل های طراحی شده برای تعیین ضخامت یخ های "اروپا" حدود ۳۰ کیلومتر تخمین زده شده است.
مدل های طراحی شده برای تعیین ضخامت یخ های “اروپا” حدود ۳۰ کیلومتر تخمین زده شده است.

البته دانشمندان بی کار نبوده اند و به همین منظور بتازگی، آژانس فضایی اروپا (ESA) اعلام کرده، تا سال 2022 فضاپیمای جویس(Juice) را راهی مدار سیارۀ مشتری می کند. این ماهواره پنج تنی حدود هشت سال پس از پرتاب در سال 2030 به مدار سیاره مشتری رسیده و با استفاده از ابزار بسیار پیشرفته، جو و مگنتوسفر این سیاره و قمرهای آن از جمله “اروپا” را مورد بررسی قرار می دهد. ناسا نیز اهمیت وجود حیات میکروبی را در “اروپا” بیشتر از مریخ می داند و در پروژه دو میلیارد دلاری خود، کاوشگر کلیپر (Clipper) را تا سال 2021 به فضا پرتاب خواهد کرد و سه تا شش سال بعد به قمر اروپا خواهد رسید.

نویسنده: سمیر الله وردی / سایت علمی بیگ بنگ– منابع: apod , cnet , dailymail , NASA