از کوچک تا بزرگ کیهان

2
424

بیگ بنگ: کیهان در مقیاس های کوچک چگونه به نظر می رسد؟ در مقیاس های بزرگ چطور؟ بشریت در حال کشف این موضوع است که کیهان در هر مقیاسی که مورد کاوش قرار گرفته متفاوت است.

بعنوان مثال تا جایی که می دانیم، پروتون های کوچک دقیقا شبیه هم هستند، اما هر کهکشان بزرگ با دیگری تفاوت دارد. در مقیاس های آشناتر، سطح یک میز شیشه ای کوچک برای یک انسان، صاف و گسترده و به شدت لیز و هموار است، اما برای یک کرم گرد و غبار (dust mite) می تواند سطحی عجیب پر از فرورفتگی به نظر بیاید. این ویدئو یک نگارش پیشرفته از ویدیوی کلاسیک “توان های ده” می باشد که پنجره ای نو به بسیاری از مقیاس های شناخته شده ی جهان ما از کوچکترین ذرات اتم گرفته تا بزرگترین خوشه های کهکشانی می گشاید.

سایت علمی بیگ بنگ/ منبع: apod

2 دیدگاه ها

1. از ۱۰ به توان منفی ۳۵ متر ( طول پلانک ) و طول یک رشته باز در نظریه ریسمان و همین طور طول اجزا تشکیل دهنده صفحه فضا زمان تا ۱۰ به توان مثبت ۲۷ متر که بزرگی قطر دایره جهان ( یونیورس ) رو که ما توش هستیم رو نشون میده ! . ولی این اعداد ابزار ریاضیاتی هستش که باهاش فیزیک رو توضیح میدن . به این معنی که از نظر ریاضی محض میتونیم مثلا عدد ۱۰ به توان منفی ۳۵۰ متر و یا ۱۰ به توان منفی ۳۵۰۰ متر و یا ۱۰ به توان مثبت ۲۷۰ متر و یا ۱۰ به توان مثبت ۲۷۰۰ متر و یا خیلی خیلی بیشتر و یا خیلی خیلی کمتر رو تصور کنیم ! . پس ما با دنیای واقعا عجیب و بی نهایتی روبرو هستیم ! .