بیگ بنگ: شرکت اسپیس‌ایکس شب گذشته آزمون استارشیپ را با پرواز ده کیلومتری، مانور و فرود موفق به پایان رساند و گام مهم دیگری در تحقق بلندپروازی‌های ایلان ماسک برداشت.

imآزمایش ارتفاع زیاد استارشیپ SN10 نخستین آزمایش پرواز بزرگ این پیش‌نمونه سفینه استارشیپ برای نشستن روی سکوی پرتاب بود، چراکه نسخه‌های قبلی استارشیپ هر دو به هنگام فرود، منفجر شدند و در آتش سوختند.

Screen Shot at .. ex fdfcfcaccfaddaebاما استارشیپ SN10 حدود هشت دقیقه بعد از نشستن منفجر و دچار آتش‌سوزی عظیمی شد. شرکت اسپیس‌ایکس هنوز در مورد این سانحه اظهارنظری نکرده، اما کارشناسان می‌گویند فرود شدید و نشت متان عامل این حادثه بوده است. طبق فیلمی که از فرود استارشیپ گرفته‌ شده این فضاپیما کمی قبل از انفجار اندکی کج شده است. ویدئوی پرواز و فرود استارشیپ را در زیر مشاهده نمایید:

این آزمایش بعد از چندین بار تاخیر در روز چهارشنبه در تاسیسات بوکاچیکای شرکت اسپیس‌اکس در تگزاس انجام گرفت. این آزمایش، به رغم انفجاری که رخ داد، پیشرفت چشم‌گیری در ساخت سفینه‌ استارشیپ شرکت اسپیس‌ایکس به شمار می‌رود.

اسپیس‌ایکس قبل از این آزمایش پرواز گفته بود: «فرود آیرودینامیکی مهارشده به کمک بالچه‌های متصل به بدنه و قابلیت فرود عمودی برای نشستن استارشیپ در مقصدهای سراسر منظومه شمسی، اهمیت زیادی دارد زیرا در آن جا سطوح آماده یا باند فرود وجود ندارد.»

این شرکت اعلام کرد: با این قابلیت می‌توان با استفاده از سامانه ترابری که به صورت کاملاً قابل استفاده مجدد طراحی شده است، خدمه و بار را به مدت طولانی حمل کرد، پروازهای بین‌سیاره‌ای انجام داد، به بازگشت بشر به ماه کمک کرد و سفر به مریخ و فراتر از آن را نیز به انجام رساند.

نزدیک‌ترین ماموریتِ همراه با سرنشین استارشیپ، قرار است در سال ۲۰۲۳ انجام شود که طی آن یوساکو مازوا میلیارد ژاپنی دور ماه پرواز می‌کند. نخستین ماموریتِ همراه با سرنشین به مریخ، به گفته آقای ماسک در زودترین زمان در ۲۰۲۶ انجام می‌گیرد.

سایت علمی بیگ بنگ/ منابع: independent.co.uk , sciencealert.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.