بیگ بنگ: در تازه‌ترین بلوف «وجود حیات بیگانه بر روی سیاره مریخ» کاوشگر کنجکاوی تصویری را به زمین مخابره کرد که به یک استخوان پا شباهت دارد، اما تحقیقات بیشتر ناسا نشان داد این تصویر در واقع یک سنگ مریخی است.

دانشمندان معتقدند عکس های جدید مریخ نورد کنجکاوی در واقع فقط یک سنگ مریخی را نشان می دهد که به استخوان شبیه است.
دانشمندان معتقدند عکس های جدید مریخ نورد کنجکاوی در واقع فقط یک سنگ مریخی را نشان می دهد که به استخوان شبیه است.

به گزارش ایسنا، ناسا تصویر این استخوان غلط‌ انداز کنجکاوی را 21 آگوست (30 مرداد) منتشر کرد. بر اساس توضیح آژانس فضایی، این شیء بقایای فسیل‌شده یک مریخی مرموز نیست و اعضای تیم علمی ماموریت کنجکاوی معتقدند شکل این جسم به دلیل فرسایش توسط باد یا آب به وجود آمده است. کنجکاوی پیش‌تر دریافته مریخ زمانی در زمان‌های باستان یک مکان زیست‌پذیر بوده اما هیچ مدرکی دال بر این موضوع که بر روی این سیاره موجوداتی بزرگ وجود داشته‌اند که استخوان‌هایشان بر جای مانده، وجود ندارد.

اگر حیات زمانی روی مریخ وجود داشته، دانشمندان انتظار دارند اشکال کوچک و ساده‌ای به نام میکروب‌ها هم‌اکنون روی این سیاره وجود داشته باشند. در توضیح ناسا درباره این استخوان پا آمده است: به نظر می‌رسد مریخ هرگز در جو خود اکسیژن کافی نداشته تا بتواند ارگانیسم‌های پیچیده‌تر را پشتیبانی کند. بنابراین وجود فسیل‌های بزرگ در آن بعید به نظر می‌رسد. پدیده‌ای که انسان چهره‌ها، حیوانات یا دیگر اشیا را در صخره‌های مریخ درک می‌کنند، pareidolia نام دارد. تاریخ توهم مریخ به اواخر دهه 1880 و زمانی بازمی‌گردد که منجمان مشاهده کانال‌هایی را روی سیاره سرخ در نماهای تلسکوپی گزارش کردند.

سنگ مریخی که شبیه یک استخوان ران پا است.
سنگ مریخی که شبیه یک استخوان ران پا است.

در سال 1976 نیز عکسی از «مدارگرد وایکینگ 1» ناسا، شکلی را آشکارسازی کرد که به عنوان “چهره روی مریخ” شهرت یافت. با این حال، مشاهدات بعدی ناسا و آژانس فضایی اروپا هیچ صورتی را نشان نداد و این شکل فقط ویژگی صخره‌ای بزرگ بود که ثابت می‌کرد چهره درک‌شده فقط حقه سایه و نور بود. از زمان درک «چهره روی مریخ»، تصاویری از مدارگردها و کاوشگرهای مریخ اشکالی را شکار کرده‌اند که به مارمولک، موش و حتی دونات ژله‌ای شباهت داشته‌اند و تمامی آن‌ها فقط توهم‌ یا صخره‌های عجیب بر روی سیاره سرخ بوده‌اند.

کاوشگر یک تنی کنجکاوی از زمان ورودش به مریخ در ماه اوت سال 2012 در حال کنکاش این جرم کیهانی بوده است.

مطالعه بیشتر در: space , huffingtonpost

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

8 دیدگاه

  1. سلام از نظر من نمیشه در هیچ چیز مطلق را گفت الله اعلم ولی من تکه سنگهایی دارم که شاید شهاب سنگ باشه اما بعضی فسیل هست که زیبایی خودش را داره من نمیدونم کجا بفروشم مثلا شبیه به هشت پا البته بگم که اونجایی کهپیدا کردم دریا نبوده اگر هم زمانی دریایی بوده خیلی دورترها یا دوران قدیم بوده است

    1. اگه اونا رو توی کوه(ارتفاعات) پیدا کردی ی زمانی کف دریا بوده(اون جا دریا نبوده کوه توی دریا بوده)

  2. تخیلات عده ای حوب کار میکنه و عده ای هم دنبال کلاهبرداری هستند و پول در آوردن . آدم خنده اش میگیره که تو یو تیوپ پر شده از این فیلمها . و با چه اشتیاقی میگن این جمجمه است . این موش صحرایی و … این ریل قطاره و خیلی جالبتر که مدعی ان هیتلر به همراه یارانش به مریخ فرار کرده و در زیر کوه المپیوس زندگی میکنه ..
    پ

  3. اقا یا خانم کیمیا سعی کنین در زمینه هایی که تخصص ندارین با این اعتماد به نفس که چون مریخ دورتر از عطارد بوده پس حیات نداشته حرف نزنین
    کلا این که حیات در جایی دیگه بوده یا نبوده حتی دانشمندان هم هیچ نظر قاطعی نمیدن . والا نمیمیرم اگه چیزی که ازش اطلاع نداریم دربارش نظر ندیم

  4. شاید استخوان یک فضانوردی هست که به اون جا رفته و در همون جا کشته شده.این هم می تونه از احتمالات باشه،میشه تصور کرد که عطارد زمانی حیات داشته،اما مریخ هنوز از خورشید نسبت به زمین دورتر هست،پس نمیشه گفت حیات اول روی مریخ بوده و بعد اومده روی زمین،میشه؟

    1. منظورتون همین آدم فضایی های احمق که با مخارج زیاد میان رو زمین ولی خودشونو پنهان میکننه ؟ عجب تر سوهایی هستند این یوفو سوارها .