بیگ بنگ: در تازه‌ترین بلوف «وجود حیات بیگانه بر روی سیاره مریخ» کاوشگر کنجکاوی تصویری را به زمین مخابره کرد که به یک استخوان پا شباهت دارد، اما تحقیقات بیشتر ناسا نشان داد این تصویر در واقع یک سنگ مریخی است.

دانشمندان معتقدند عکس های جدید مریخ نورد کنجکاوی در واقع فقط یک سنگ مریخی را نشان می دهد که به استخوان شبیه است.

به گزارش ایسنا، ناسا تصویر این استخوان غلط‌ انداز کنجکاوی را 21 آگوست (30 مرداد) منتشر کرد. بر اساس توضیح آژانس فضایی، این شیء بقایای فسیل‌شده یک مریخی مرموز نیست و اعضای تیم علمی ماموریت کنجکاوی معتقدند شکل این جسم به دلیل فرسایش توسط باد یا آب به وجود آمده است. کنجکاوی پیش‌تر دریافته مریخ زمانی در زمان‌های باستان یک مکان زیست‌پذیر بوده اما هیچ مدرکی دال بر این موضوع که بر روی این سیاره موجوداتی بزرگ وجود داشته‌اند که استخوان‌هایشان بر جای مانده، وجود ندارد.

اگر حیات زمانی روی مریخ وجود داشته، دانشمندان انتظار دارند اشکال کوچک و ساده‌ای به نام میکروب‌ها هم‌اکنون روی این سیاره وجود داشته باشند. در توضیح ناسا درباره این استخوان پا آمده است: به نظر می‌رسد مریخ هرگز در جو خود اکسیژن کافی نداشته تا بتواند ارگانیسم‌های پیچیده‌تر را پشتیبانی کند. بنابراین وجود فسیل‌های بزرگ در آن بعید به نظر می‌رسد. پدیده‌ای که انسان چهره‌ها، حیوانات یا دیگر اشیا را در صخره‌های مریخ درک می‌کنند، pareidolia نام دارد. تاریخ توهم مریخ به اواخر دهه 1880 و زمانی بازمی‌گردد که منجمان مشاهده کانال‌هایی را روی سیاره سرخ در نماهای تلسکوپی گزارش کردند.

سنگ مریخی که شبیه یک استخوان ران پا است.

در سال 1976 نیز عکسی از «مدارگرد وایکینگ 1» ناسا، شکلی را آشکارسازی کرد که به عنوان “چهره روی مریخ” شهرت یافت. با این حال، مشاهدات بعدی ناسا و آژانس فضایی اروپا هیچ صورتی را نشان نداد و این شکل فقط ویژگی صخره‌ای بزرگ بود که ثابت می‌کرد چهره درک‌شده فقط حقه سایه و نور بود. از زمان درک «چهره روی مریخ»، تصاویری از مدارگردها و کاوشگرهای مریخ اشکالی را شکار کرده‌اند که به مارمولک، موش و حتی دونات ژله‌ای شباهت داشته‌اند و تمامی آن‌ها فقط توهم‌ یا صخره‌های عجیب بر روی سیاره سرخ بوده‌اند.

کاوشگر یک تنی کنجکاوی از زمان ورودش به مریخ در ماه اوت سال 2012 در حال کنکاش این جرم کیهانی بوده است.

مطالعه بیشتر در: space , huffingtonpost