بیگ بنگ: استیون هاوکینگ، فیزیکدان نظری سرشناس جهان، به تازگی در یک سخنرانی گفت: «افسردگی همانند گیر کردن در یک سیاهچاله است اما بدانید که نجات از سیاهچاله نا امیدی امکان‌پذیر است».

635881212500993684هاوکینگ که به مناسبت تولد 74 سالگی‌اش در موسسه سلطنتی لندن صحبت می‌کرد، گفت: «پیام سخنرانی امروزم این است که سیا‌هچاله‌ها به آن سیاهی که ما فکر می‌کنیم، نیستند. آنها زندان‌های ابدی نیستند». وی ادامه داد: «اجسام از دو سمت سیاهچاله می‌توانند بیرون بیایند و احتمالا به یک جهان دیگر وارد خواهند شد. اگر شما هم احساس می‌کنید که در یک سیاهچاله قرار دارید و هیچ راه امیدی برایتان وجود ندارد، تسلیم نشوید؛ راه گریز وجود دارد».

هاوکینگ چندی پیش در سخنرانی سوئد در خصوص این سوال که «زمانی که اجسام توسط سیاهچاله‌ها بلعیده می‌شوند، چه بر سر وضعیت فیزیکی آن اجسام می‌آید؟ آیا وضعیت فیزیکی آن قابل بازیابی است؟»، پاسخ داد: «قوانین مکانیک کوانتوم می‌گویند که این اتفاق می‌افتد و وضعیت فیزیکی آن جسم باید دوباره برگردد اما به طور کلی این موضوع با فهم و دانش ما درباره سیاهچاله‌ها، پارادوکس ایجاد می‌کند که به پارادوکس اطلاعات مشهور است. این موضوع یکی از چالش‌های ما در 40 سال گذشته در درک فیزیک تئوری است و در این مدت هنوز هیچ راه‌ کار معقولی به دست نیامده است».

blackholes_accretionوی ادامه داد: «من حدس می‌زنم که برخلاف انتظارمان، این اطلاعات در مرز ِ افق رویداد ذخیره می‌شود». افق رویداد (Event horizon) در نسبیت عام، منطقه‌ای از فضا-زمان است که در آنجا تمام مرزهای فضا به شدت تحت تأثیر سیاهچاله است و اگر جسمی وارد این ناحیه شود، سرانجام روی تکینگی سیاهچاله سقوط می‌کند. افق رویداد قسمتی از تقسیم‌بندی مناطق خارجی سیاهچاله‌هاست. در واقع، استیون هاوکینگ معتقد است که اطلاعات وضعیت فیزیکی اجسام در سیاهچاله‌ها گم می‌شود و در جهان‌های موازی دیگر ذخیره می‌شود.

لوسی، دختر 46 ساله هاوکینگ، که در جلسه سخنرانی پدرش شرکت کرده بود، خطاب به حضار گفت که پدرش سرسختی باور نکردنی دارد و همین هم او را تاکنون زنده نگه داشته است. لوسی افزود: «او یک ویژگی حسادت‌ برانگیز دارد؛ تمام ذهن و انرژی خود را متمرکز می‌کند تا به هدفش برسد. البته نه تنها برای رسیدن به هدفش بلکه برای ارتقای خودش هم تمام توانش را می‌گذارد و به طور مثال کتاب می‌نویسد، در محافل مختلف سخنرانی می‌کند و الهام‌بخش افراد دیگری است که به ناتوانی‌های جسمی و بیماری اسکلروز جانبی آمیوتروفیک مبتلا هستند».

BAFTA_Stephen-Hawk_3192015bخود هاوکینگ در این مورد گفت: «من یاد گرفته‌ام که قدردان هر چیزی که دارم و هستم، باشم. هر چند که من بیماری صعب‌العلاج دارم اما در عوض توانایی‌های دیگری دارم که از همان‌ها برای ارتقای خودم استفاده می‌کنم». وی ادامه داد: «خوش‌شانس بودم که در زمینه فیزیک نظری کار کردم زیرا این رشته یکی از رشته‌هایی است که در آن، ناتوانی جسمی من نقص محسوب نمی‌شود».

هاوکینگ همچنین گفت: «این موضوع مهم است که عصبانی نشوید، مهم نیست که مسیری که در پیش گرفته‌اید، چقدر سخت است. عصبانیت امید شما را از بین می‌برد و دیگر شما نمی‌توانید به خودتان و زندگی لبخند بزنید». وی افزود: «ممکن است که در یک سیاهچاله نا امیدی بیفتید. این چاله به تدریج بزرگ می‌شود ولی مطمئن باشید که شما را به یک عالم دیگر می‌برد و شما وارد جهان موازی دیگری می‌شوید».

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: dailymail.co.uk

اطلاعات بیشتر: telegraph.co.uk

 

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه