بیگ بنگ: فالکون ۹ راکتی تجاری از گروهِ موشک‌های شرکتِ اسپیس‌اکس است. فالکون ۹ برای بردن محموله به مدار زمین طراحی و ساخته شده است. اسپیس ایکس بطور مکرر از موشک فالکون 9 برای ارسال فضاپیمای دراگون به ایستگاه فضایی بین‌المللی استفاده می کند.

dimsبه گزارش بیگ بنگ، دراگون نخستین فضاپیمای خصوصی بود که در ماه اکتبر سال 2012 به این ایستگاه فضایی رسید. اسپیس ایکس این موشک را بعنوان سنگ محکی برای پرتاب موشک سنگین‌تری به نام «فالکون هِوی» در نظر داشت. با شروع به کار در سال 2013، اسپیس ایکس توانست با بهره‌گیری از مراحلی که به گفته آن می تواند قابلیت کاربرد مجدد داشته باشد، پروازهایی با فالکون 9 انجام داد. این موشک با موفقیت در جایگاه مناسب فرود آمد. فرود در سکوی روی اقیانوس و خشکی از دستاوردهای این موشک به شمار می آید. در هشتم آوریل 2016، بوستر (تقویت کننده) موشک دراگون روی یک سکوی شناور در اقیانوس اطلس فرود آمد که پنجمین عملیات فرود در طی 15 ماه فعالیت فالکون 9 بود.

f crs landing xدر ذیل به مشخصات موشک فوق اشاره می کنیم:

  • ارتفاع: 70 متر
  • قطر: 3.7 متر
  • وزن: 541300 کیلوگرم
  • ظرفیت باربری به مدار زمین (LEO): 13150 کیلوگرم
  • ظرفیت باربری انتقال ژئوسنکرون (GTO): 4850 کیلوگرم

فالکون 9 یک موشک دو مرحله‌ای است. مرحله اول دارای نُه موتور مرلین و تانک‌های آلیاژ آلومینیوم – لیتیوم است که حاوی پیشران کروسین (RP-1) و اکسیژن مایع می باشد.

  • زمان سوخت: 162 ثانیه
  • نیروی پیشران در سطح دریا: 6806 کیلونیوتن
  • نیروی پیشران در خلاء: 7426 کیلونیوتن

falconجنبه‌های مالی

شرکت اسپیس ایکس در سال 2005 طی یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که فالکون 9 را ساخته است. این موشک در واکنش به تقاضای مشتری، با هزینه 35 میلیون دلار برای هر پرواز آماده شد. در آن زمان، اسپیس ایکس در حال ساخت موشک فالکون 1 سبک بود؛ و برنامه‌ریزی کرد تا به تدریج قابلیت‌های آن را افزایش دهد. این سازمان گزارش کرد: «با این حال، در پاسخ به نیازهای مشتریان برای برخورداری از قابلیت‌های پرتاب با قیمت پایین، اسپیس ایکس روند ساخت وسیله نقلیه بهتری را تسریع بخشیده و فالکون 5 را به فالکون 9 ارتقا بخشید.»

مشتریان ابتدایی این موشک که نامشان در فهرست اولیه قرار گرفت، عبارت بود از هوافضای بیگلو، مرکز ارتباطات آوانتی، مک دونالد و دیتوایلر. بر اساس اعلام اسپیس ایکس، ساخت این موشک که 4.5 سال به طول انجامید، بیش از 300 میلیون دلار هزینه در بر داشت. اسپیس ایکس برنده یکی از قراردادهای خدمات حمل و نقل مداری ناسا بود؛ قراردادی که ارزش آن به 278 میلیون دلار می رسید. اسپیس ایکس یکی از شرکت‌های موردِ تجلیل قرار گرفته تحت برنامه خدمات بازرگانی ناسا میباشد. این برنامه قصد دارد، فضانوردان را به ایستگاه فضایی بین‌المللی برساند.

مراحل ساخت

ساختار اولیه موشک فالکون 9 در ماه آوریل 2007 به پایان رسید. اولین بار در ماه ژانویه 2008، موتور آن روشن شدد. اسپیس ایکس کل سال را به آزمایش موشک اختصاص داد. شعبه کمپانی واقع در کالیفرنیا توانایی این موشک را برای جبران نقایص موتورها در هنگام پرواز ارتقا بخشید. اسپیس ایکس در ماه نوامبر 2008 در طی گزارشی اعلام کرد: «استفاده از 9 موتور و توانایی خاموش کردن موتورها بدون تاثیرگذاری بر عملکرد موتورهای باقی مانده در طی آزمایش‌هایی مورد تایید قرار گرفت. لذا موشک فالکون 9 می تواند موتورهایش را در هنگام پرواز خاموش کرده و همچنان عملیاتش را با موفقیت به پایان برساند. پس قابلیت مدیریت بحران‌هایی از این قبیل را دارد. موتورهای فالکون 9 در پوششی محافظ احاطه شده‌اند؛ طوری که از دست دادن موتورها یا وارد آمدن خسارت سنگین به موتور بقیه قسمت‌های وسیله نقلیه را تحت تاثیر قرار نمی دهد.»

Phhjhbnفالکون 9 برای حمل فضاپیمای دراگون طراحی شده است. ناسا نیز اقدامات ارزنده‌ای برای تامین مالی ساخت دراگون ترتیب داد چرا که قرار بود پروازهای باری ناسا به مقصد ایستگاه فضایی را انجام دهد. اسپیس ایکس در سال 2012 با دراگون برای نخستین‌بار به ایستگاه فضایی رسید. فالکون 9 در هشتم دسامبر 2010 توانست سوخت دراگون را برای پرواز تامین کند و با موفقیت به فضا پرتاب کند. این اولین باری بود که یک موشک توانست محفظه فضایی بی سرنشین خصوصی را به فضا پرتاب کند؛ که البته بعدا با امنیت کامل به زمین بازگشت. هر چند اکنون فالکون 9 علاوه بر حمل دراگون، ماهواره‌ها را نیز به فضا پرتاب می کند و بوسترش نیز با موفقیت فرود می آید.

cabee o.اگرچه فالکون 9 برای چندین بار توانست دراگون را بطور موفقیت آمیزی به فضا ببرد، اما با چالش‌ها و مشکلات عدیده‌ای هم در این راه روبرو گشت. برای مثال، قبل از اینکه دراگون در قالب پرواز آزمایشی در ماه مِی 2012 به ایستگاه فضایی بین‌المللی برسد، نقص فنی موتور باعث لغو عملیات شد. اسپیس ایکس از تجارب خود در رابطه با فالکون 9 استفاده و فالکون هوی را طراحی کرد. این کمپانی امیدوار است با بررسی راهکارهای صرفه جویی در هزینه، اهداف جاه طلبانه خود در عرصۀ فضا را عملی کند. بزودی مقاله‌ای در خصوص موشک فالکون هوی منتشر می شود.

ترجمه: منصور نقی لو/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: space.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه