بیگ بنگ: امروزه سیاه چاله ها را بدون شک باید یکی از شگفت انگیز ترین و اسرار آمیز ترین پدیده های کیهان محسوب کرد، میدان گرانشی خارق العاده سیاهچاله حتی اجازه فرار نور را هم نمی دهد و اندازه گیری آن که جرم متوسطی دارد بسیار دشوار است، اما دانشمندان طی کاوشی در کهکشان مسیه 82 موفق به اندازه‌گیری دقیق و تایید وجود نوعی سیاه چاله نادر شدند.

تصویری از کهکشان مسیه 82 و سیاهچاله ی تازه کشف شده اش را می بینید. این تصویر از ترکیب داده های پرتو ایکس تلسکوپ فضایی چاندرا، تلسکوپ فضایی هابل و تلسکوپ فضایی اسپیتزر بدست آمده است.
تصویری از کهکشان مسیه 82 و سیاهچاله ی تازه کشف شده اش را می بینید. این تصویر از ترکیب داده های پرتو ایکس تلسکوپ فضایی چاندرا، تلسکوپ فضایی هابل و تلسکوپ فضایی اسپیتزر بدست آمده است.

به گزارش ایسنا، تیمی از منجمان اندازه دقیق سیاهچاله‌ای با 400 برابر جرم خورشید را در کهکشان مسیه 82 اندازه‌گیری کرده‌اند که 12 میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد. اندازه‌گیری دقیق چنین سیاهچاله‌ای به معنای اثبات وجود این جرم کیهانی است. در حالی که سیاهچاله با جرم متوسط M82 X-1 نخستین جسم کیهانی شناسایی‌شده از این دست نیست، این اولین باری است که جرم آن به دقت اندازه‌گیری شده است.

جهان دارای سیاهچاله‌های زیادی است که شمارش آن‌ها غیرممکن است و شاید 100 میلیون از آنها در کهکشان راه شیری وجود داشته باشند. تقریبا تمامی سیاهچاله‌ها در دو دسته سیاهچاله‌های بزرگ و سیاهچاله‌های غول‌آسا جای می‌گیرند. دانشمندان می‌دانند سیاهچاله‌هایی دارای جرم 10 تا 100 برابر جرم خورشید بقایای ستاره‌های در حال مرگ هستند و این که سیاهچاله‌های فوق‌عظیمی که جرم آن‌ها بیش از یک میلیون برابر جرم خورشید است، در مرکز اکثر کهکشان‌ها وجود دارند. با این حال در جهان سیاهچاله‌های معدودی وجود دارند که معماگونه هستند.

اندازه‌گیری این سیاهچاله‌های با جرم متوسط که از صد تا چند صد برابر خورشید هستند، به اندازه‌ای دشوار است که حتی اصل وجود آن‌ها نیز همواره محل بحث و مشاجره بوده است. در حال حاضر، اطلاعات بسیار اندکی درباره چگونگی شکل‌گیری این اجسام وجود دارد و تعدادی از منجمان در شباهت رفتار آن‌ها با رفتار دیگر سیاهچاله‌ها تردید دارند.  محققان دانشگاه مریلند جزئیات دستاورد علمی خود را در نشریه Nature منتشر کرده اند.

مطالعه بیشتر در: sciencedaily

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.