لکه‌ خورشیدی بسیار فعال در سطح خورشید روز گذشته(دوشنبه) دو جرقه خورشیدی از خود منتشر کرد که قدرتمندترین نمونه‌های مشاهده شده در سال 2013 طی 24 ساعت بوده‌ و نشانگر آغاز طوفان‌های خورشیدی بیشتر در چند روز آینده هستند. این انفجار شراره خورشید با سرعت 6.9 میلیون کیلومتر در ساعت امواج ذرات باردار را وارد فضا کرد.
این طوفان خورشیدی می‌تواند یک ضربه زودگذر را به تلسکوپ فضایی مادون قرمز اسپیتزر، کاوشگر مسنجر در مدار سیاره ونوس و فضاپیمای STEREO B در اطراف خورشید وارد کند.
SDO_May_13_XFlare_131-171_Crop
تصویر این انفجار عظیم شراره ای  را در کلاس X1.7 از نمای نزدیک مشاهده می کیند.

مقامات ناسا در بیانیه‌ای اعلام کردند: در صورت بروز این امر،‌اپراتورها می‌توانند فضاپیما را در حالت ایمن قرار داده از ابزارهای آن در برابر مواد خورشیدی حفاظت کنند. همراه این رویداد پرتوهای ذرات است که باعث نگرانی اپراتورها در مورد فضاپیمای میان‌سیاره‌سی شده چرا که این ذرات می‌توانند به درون دستگاه الکترونیکی آنبرد نفوذ کنند.

مشاهده ویدئو:

به گفته محققان، این لکه در حال چرخش به سمت زمین است. در این صورت هر نوع جرقه خورشیدی و انفجار بزرگ در آن به شکل مستقیم به سوی زمین خواهد بود. جرقه‌های X‌ اگر به سمت زمین منتشر شوند، می‌توانند خطرات جدی برای فضانوردان و ماهواره‌های حاضر در مدار داشته و در علائم ارتباطی و جی‌پی‌اس اختلال ایجاد کنند. طوفانهای خورشیدی بسیار قدرتمند حتی می‌توانند بر زیرساختهای شبکه برق زمین نیز تاثیر بگذارند.
Read More : http://www.nasa.gov/mission_pages/sunearth/news/News051213-flare.html