بیگ بنگ: ناسا ساخت اولین موشکی که قرار است از مریخ به فضا پرتاب شود را به شرکت «لاکهید مارتین» سپرد. قرار است این ماموریت 194 میلیون دلاری نمونه‌های مریخی را از این سیاره به زمین برساند.

Mars Sample Return Campaign Artists Concept scaled

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایرنا، کاوشگر صعود به مریخ یا MAV به گونه‌ای طراحی خواهد شد تا به مریخ پرواز کند، نمونه‌ سنگ‌های این سیاره را از یک کاوشگر بگیرد و برای بازگرداندن این نمونه‌ها به زمین دوباره به فضا پرواز کند.

این کاوشگر بخشی از برنامه ناسا برای بازگرداندن اولین نمونه‌های سیاره سرخ به آزمایشگاه‌های زمینی در جستجو برای کشف علائم احتمالی حیات باستانی در مریخ است. مریخ‌نورد «استقامت» که هم اکنون در سیاره سرخ به سر می‌برد، نمونه سنگ‌های مریخ را حفاری کرده است. اکنون ناسا قصد دارد ماموریت بازگشت این نمونه‌ها را در سال ۲۰۲۶ اجرا کند.

“آنجلا جکمن” از ناسا در گزارشی اعلام کرد: این ماموریت یک چالش است، زیرا این موشک باید با مریخ‌نورد دیگری به نام Sample Fetch Rover به مریخ پرواز کند که به محل استقرار ظرف نمونه‌ها حرکت کند، این ظروف مهر و موم شده را بردارد و آنها را به موشک MAV بسپارد تا فرایند بازگشت نمونه‌ها به زمین انجام شود.

ناسا  عصر دوشنبه اعلام کرد که قرارداد ساخت موشک MAV را به شرکت «لاکهید مارتین» واگذار کرده است. این موشک بر اساس طراحی ناسا حدود ۳۰.۴۸ متر ارتفاع، ۴۵.۷۲ سانتی‌متر قطر و کمتر از ۴۵۳ کیلوگرم وزن دارد.

“جکمن” گفت: این کار یک چالش است، اما دو موضوع به نفع ما کار می‌کنند که همانا گرانش مریخ و جو هستند که گرانش مریخ بسیار کمتر از زمین است. در مریخ باد وجود دارد اما به احتمالا زیاد مشکلی نخواهد بود. وی افزود: این فرودگر برای مأموریت بازگرداندن نمونه‌ها به زمین، مواد آتش‌زا یا مواد منفجره را شلیک می‌کند تا موشک را با زاویه در هوا بچرخاند و پس از آن موتورهای خود روشن می‌کند. این موشک تقریبا به اندازه موشک‌های آزمایشی روی زمین است که به راکت‌های صدادار معروف هستند.

NASA Mars Ascent Vehicle scaled

محققی بنام “فیلیپ فرانکلین” گفت: «ناسا قصد دارد نمونه اولیه موشک MAV را قبل از پرتاب به مریخ روی زمین آزمایش کند.» وی که خود مهندس رباتیک است، افزود: «این ماموریت بیشتر بر شبیه‌سازی‌ها برای طراحی و برنامه‌نویسی نهایی تکیه خواهد کرد.»

وی افزود: برای آزمایش این موشک روی زمین یک برنامه آزمایشی قوی طراحی شده که به شبیه‌سازی محیط مریخ کمک می‌کند، همانطور که ناسا هنگام طراحی بالگرد نبوغ، جو مریخ را شبیه‌سازی کرد. هنگامی که موشک به مدار مریخ می‌رسد، MAV ظرف نمونه را که به اندازه یک توپ بسکتبال است، آزاد می‌کند. این ظرف تا زمانیکه ماموریت آتی دیگری در حدود سال ۲۰۳۰ انجام شود که آن را بردارد و به زمین بازگرداند، در مدار مریخ باقی می‌ماند.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: space.com , NASA

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

5 دیدگاه

  1. تشکر از مطلبتون…تازه اینم قراره به مدار مریخ بفرسته نمونه ها رو ! …فکر کردم مستقیم میاد زمین…هعی!

  2. با سلام ممنون خیلی مفید بود ولی کیلوگرم واحد جرم هست ولس در مقاله وزن نوشته شده بود و جرم هم هیچگاه تغییر نمی کند فقط وزن تغییر میکند با تشکر