بیگ بنگ: مریخ‌نورد “استقامت”‌ موفق شد اولین نمونه سنگ را از مریخ جمع‌آوری کند. این دومین تلاش کاوشگر استقامت برای جمع‌آوری نمونه از سیاره مریخ بود و خوشبختانه موفق‌آمیز بود. این نمونه‌ها تا چند سال دیگر به زمین آورده می‌شود.

pia

مریخ‌نورد استقامت با بازوی رباتیک دو متری‌اش سنگی بنام “روچته” را سوراخ کرد و نمونه‌ها را محفظه‌های خود ذخیره نمود. این کاوشگر ۴۳ لوله آزمایش با خود حمل می‌کند و قرار است ۲۰ لوله را با نمونه‌هایی از خاک و سنگ مریخ پر کند. نمونه‌ها که به منظور یافتن نشانه‌هایی از حیات جمع‌آوری می‌شوند در ماموریتی در آیندۀ نزدیک، به زمین آورده می‌شود تا در زمین توسط محققان آزمایش شوند.

photo

در سال ۲۰۲۶ یک کاوشگر به مریخ ارسال می‌شود و نمونه‌ها را از استقامت دریافت می‌کند، سپس با موشکی که به همراه دارد نمونه‌ها را به مدار مریخ ارسال می‌کند، در مدار نیز یک فضاپیما نمونه‌ها را دریافت کرده و به زمین می‌آورد.

“کن فارلی”، دانشمند ماموریت “استقامت” می‌گوید: امیدواریم بازگرداندن این نمونه‌ها به زمین به ما در یافتن پاسخ برخی از سوالاتمان از جمله ترکیبات تشکیل‌دهنده‌ی جو مریخ کمک کند. به همین دلیل است که ما مشتاقیم علاوه بر نمونه‌ سنگ مریخ نمونه‌ای از جو آن را نیز به زمین بیاوریم.

دهانه‌ی جیزرو که مریخ‌نورد “استقامت” در آن قرار دارد، ۴۸ کیلومتر وسعت دارد و حاوی رسوبات یک رودخانه‌ی خشک شدۀ قدیمی است. دانشمندان بر این باورند که ۳.۵ میلیارد سال پیش این دهانه مکان دریاچه‌ای بزرگ با دلتا بوده است. آن‌ها معتقدند گرچه آب دریاچه مدت‌هاست خشک شده، اما شاید جایی در دهانه یا در دیواره آن نشانه‌هایی از حیات کهن وجود داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.