ایجاد طوفان مغناطیسی در خورشید

3
218

بیگ بنگ: ناسا با استفاده از رصدخانه ی دینامیک خورشیدی(SDO) تصویری خیره کننده از یک حفره ی بزرگ تاریک در خورشید را منتشر کرد، که عامل طوفان مغناطیسی در این ستاره است.

Solar-Dynamics-Observatory-Views-Coronal-Holeبه گزارش بیگ بنگ، حفره های تاجی مغناطیسی باز، یکی از منابع تشکیل بادهای پر سرعت ِ خورشید هستند. به گفته ناسا، سرعت بالای بادهای خورشیدی از این حفره های تاجی نشات می گیرند. تصویر بالا در ۱۰ اکتبر ۲۰۱۵ توسط رصدخانه ی دینامیک خورشیدی عکسبرداری شده، که نشان می دهد، ذرات این طوفان خورشیدی با برخورد به میدان مغناطیسیِ زمین باعث ایجاد شفق قطبی شدند.

این تصویر برنزی رنگ در طول موج ۱۹۳ انگستروم که برای چشم ما نامرئی است، گرفته شده. رصدخانه ی دینامیک خورشیدی ناسا در سال ۲۰۱۰ برای رصد خورشید به فضا پرتاب شد. هدف این رصدخانه ی فضایی درک تأثیر خورشید بر روی زمین و فضای نزدیک زمین توسط اتمسفر خورشیدی در مقیاس کوچکی از فضا و زمان به طور همزمان است. این رصدخانه همچنین در حال مطالعه ی روی چگونگی ایجاد و ساختار میدان مغناطیسی خورشید و … نیز میباشد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: zee new.com