بیگ بنگ: دولت آمریکا از ناسا خواست تا فعالیت خود را در ایستگاه فضایی بین‌المللی تا سال ۲۰۳۰ ادامه دهد. با این حساب شش سال دیگر به عمر این ایستگاه اضافه خواهد شد.

QtgSjCmHJwNrpthjFV

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، دولت بایدن-هریس از بیل نلسون، رئیس ناسا خواست تا با شرکای خود از جمله آژانس فضایی اروپا، آژانس فضایی کانادا، آژانس فضایی ژاپن و آژانس‌ فضایی روسکاسموس روسیه به همکاری بپردازد تا بتوان ایستگاه فضایی بین‌المللی را تا پایان این دهه مورد استفاده قرار داد.

نلسون در بیانیه‌ای که در وبسایت ناسا در روز ۳۱ دسامبر منتشر شده است گفت: خوشحالم که دولت بایدن-هریس می‌خواهد فعالیت در ایستگاه فضایی بین‌المللی را تا سال ۲۰۳۰ ادامه دهد. ایستگاه فضایی بین‌المللی محل انجام همکاری‌های صلح‌آمیز علمی بین‌المللی است که برای بیش از ۲۰ سال پیشرفت‌های بزرگ علمی، آموزشی و فناوری به نفع بشریت در آن رخ داده است.

این ایستگاه فضایی قرار بود تا سال ۲۰۲۴ به فعالیت خود ادامه دهد. ناسا به دنبال راه‌هایی برای واگذاری فعالیت روزانه ایستگاه فضایی به نهادهای تجاری است تا بتواند بودجه خود را صرف برنامه “آرتمیس” و سفر انسان‌ها به ماه کند.

نلسون می‌گوید: ادامه حضور ایالات متحده در ایستگاه فضایی بین‌المللی باعث افزایش نوآوری و رقابت و همچنین پیشرفت تحقیقات و فناوری‌های لازم برای ارسال اولین زن و اولین فرد رنگین پوست به ماه تحت برنامه آرتمیس ناسا می‌شود و راه را برای ارسال‌ انسان‌ها به مریخ باز می‌کند.

افزایش عمر این ایستگاه، زمان بیشتری فراهم می‌کند تا از واگذاری تحقیقات مدار زمین و فعالیت‌های تجاری ایستگاه فضایی به پایگاه‌های خصوصی جدید، اطمینان حاصل شود. ناسا به تازگی قراردادهایی برای توسعه ایستگاه‌های فضایی آزاد یا متصل به ایستگاه فضایی بین‌المللی که در نهایت از آن جدا می‌شوند، منعقد کرده است.

iss

ایستگاه فضایی بین‌المللی که در سال ۱۹۹۸ تاسیس شد برای بیش از ۲۱ سال خانه فضانوردان بوده است. این ایستگاه به عنوان یک آزمایشگاه ریزگرانش میزبان ۳۰۰۰ تحقیق از بیش از ۴۲۰۰ محقق در سراسر جهان بوده است. نزدیک به ۱۱۰ کشور و منطقه در فعالیت‌های انجام شده این ایستگاه شرکت داشته‌اند.

آژانس فضایی اروپا پیش از این از ادامه فعالیت ایستگاه فضایی بین‌المللی تا سال ۲۰۳۰ حمایت کرده بود و آژانس فضایی ژاپن نیز تایید کرده که آزمایشگاه “کیبو” این شرکت و تجهیزات مربوط به آن قادر به ادامه فعالیت تا این زمان هستند. روسکاسموس پیشنهاد خروج از این ایستگاه و لغو همکاری در سال ۲۰۲۵ برای راه‌اندازی ایستگاه فضایی خود داده است اما همزمان با این موضوع یک ماژول آزمایشگاهی چندمنظوره به نام “نائوکا” و یک درگاه اتصال جدید به نام “پریچال” به ایستگاه فضایی متصل کرده است.

پیش از دستور کاخ سفید، کنگره قوانینی برای ادامه فعالیت ایستگاه فضایی تا سال ۲۰۳۰ در نظر گرفته بود. لایحه‌هایی در مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا و مجلس سنای ایالات متحده آمریکا مورد حمایت دو حزب قرار گرفت اما رای کسب نکرد. نلسون می‌گوید: با افزایش فعالیت ملیت‌های مختلف در فضا، نقش ایالات متحده در هدایت جهان در  اتحادهای بین‌المللی در حال رشد و طراحی قوانین برای استفاده صلح‌آمیز و مسئولانه از فضا اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.