بیگ بنگ: «ایلان ماسک» موسس شرکت فضایی اسپیس ایکس(SpaceX) از نخستین تصاویر رسمی از طرح لباس فضایی سازمان خود با پستی در صفحه اینستاگرام رونمایی کرد. او بیان کرد که به زودی جزئیات بیشتری را منتشر خواهد کرد.

به گزارش بیگ بنگ، بنا به تاکید ماسک، این تصویر رونمایی شده فقط یک طرح نمونه نیست و لباس فضایی جدید کاملا واقعی بوده و کار می کند. ایلان ماسک گفت: «باید به این نکته هم اشاره کرد که لباس طراحی شده کاملا کارآمد و قابل کاربرد بوده و در برابر فشار خلا مورد آزمایش قرار گرفته است.» شخص درون این لباس که یک عکس رایانه ای به نظر می رسد، شباهت زیادی به خود ایلان ماسک دارد، اگرچه تشخیص ساختار چهره قدری دشوار است. پس از طراحی چندین لباس فضایی قبلی، حالا آن را با رنگ سفید ارائه داده اند. ماسک در فرایند طراحی لباس بیان کرد: «برقراری تعادل میان بُعد زیبایی شناختی و عملکرد کار واقعا سختی است. پس هر کدام را باید به صورت جداگانه انجام داد.»

مباحث زیادی هم در رسانه های اجتماعی درباره جهت پرچم روی لباس فضایی مطرح بوده که به نظر بسیاری از افراد رو به عقب بنظر می رسد. اما در این کار از رسوم ارتش آمریکا در قرارگیری پرچم پیروی شده است که در شانه راست همان جهت قرار می گیرد. ستاره ها نیز رو به جلو واقع می شوند. این باعث می شود تا وقتی فرد درون لباس فضایی رو به جلو حرکت می کند، پرچم در نسیم به حرکت در آید.

اینها لباس های ِ فضایی هستند که بر تن آن دسته از اخترشناسانی پوشانده خواهد شد که اولین پرواز را با کپسول اژدها به مقصد ِ ایستگاه فضایی بین المللی انجام می دهند. نخستین عملیات انسانی در اواسط سال 2018 میلادی انجام می شود. اگر دنبال لباس فضایی می گردید که رنگ بندی بیشتری دارد، بدانید که ناسا هم  یک کنفرانس خبری فضایی از ایستگاه فضایی بین المللی برگزار کرد که لباس فضایی جدید و رنگارنگی در این کنفرانس عرضه شد. این لباس توسط کودکانی که از بیماری سرطان در سرتاسر دنیا رنج می برند، ساخته شده است.

«پروژه هنر لباس فضایی» یک اقدام مشترک میان ناسا، سازنده لباس های فضایی ILC Dover و کودکان بستری شده در بیمارستان از سرتاسر دنیا است. این لباس که «اتحاد» نامیده می شود، سومین سری از این قبیل لباس ها می باشد. کودکان مبتلا به سرطان در رنگ بندی این لباس نقش مستقیم داشته اند. پس فرصتی به کودکان داده شده تا سهمی در این پروژه پایدار فضایی داشته باشند. فضانورد «جک فیشر» بیان کرد: «این لباس به شما اجازه می دهد تا نماینده شجاع ترین کودکان دنیا باشید که آن را سر هم آوردند. پس آن را با افتخار به تن کنید.»

ترجمه: منصور نقی لو/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: universetoday.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.