بیگ بنگ: اسپیس ایکس باید تا ۲۸ مارس(۸ فروردین) صبر کند تا بفهمد آیا اداره هوانوردی فدرال به آن مجوز می‌دهد تا استارشیپ نخستین پرواز مداری خود را انجام دهد یا خیر.

starship

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، پرتاب مداری استارشیپ دست‌کم یک ماه دیگر عقب افتاده است. اسپیس‌ایکس قصد دارد این ماموریت را مدت کوتاهی پس از آن که بررسی‌های زیست‌محیطی اداره هوانوردی فدرال به پایان رسید در تگزاس جنوبی یعنی منطقه‌ای که این شرکت در آن وسایل نقلیه خود را می‌سازد، آزمایش و پرتاب می‌کند، به انجام برساند.

قرار بود این بررسی‌ها تا ۳۱ دسامبر به پایان برسد اما چند روز قبل از پایان این مهلت اداره هوانوردی فدرال تاریخ حدودی تکمیل آن را ۲۸ فوریه اعلام کرد و علت این کار را نیز نیاز به مشورت بیشتر با سایر آژانس‌های فضایی و بررسی نظرات عمومی بود. این اداره در روز ۱۴ فوریه(۲۶ بهمن) اعلام کرد که ارائه گزارش نهایی بار دیگر به تعویق افتاده است و این بار آن را به ۲۸ مارس(8 فروردین) موکول کرد تا فرصت بیشتری برای بررسی نظرات و مشاوره بین سازمانی فراهم شود.

Starbase Richard Angle B S stack arms c x

با این حال احتمالا این تغییر در جدول زمان‌بندی برای ایلان ماسک، مدیرعامل و موسس شرکت اسپیس‌ایکس تعجب آور نباشد. زیرا او در جریان یک اطلاع‌رسانی اعلام کرد که ممکن است تاییدیه اداره هوانوردی در ماه مارس ارائه شود. او در طول این برنامه گفت: ما در حال حاضر در تلاشیم تا سخت‌افزارها را همزمان با دریافت تاییدیه آماده کنیم.

با این حال دریافت تاییدیه تنها گزینه موجود نیست. اداره هوانوردی فدرال ممکن است تصمیم بگیرد که یک بررسی عمیق‌تر و دقیق‌تر از اثرات زیست‌محیطی برای فعالیت‌ پایگاه فضایی استاربیس مورد نیاز است.

elon musk mb eb

ماسک می‌گوید، اگر چنین موضوعی رخ دهد اولین پرواز آزمایشی مداری استارشیپ احتمالا از پایگاه فضایی کندی ناسا در کیپ کاناورال فلوریدا انجام خواهد گرفت. او افزود: از نظر زیست محیطی این پایگاه مورد تایید است. بنابراین حدس می‌زنم در بدترین حالت ما باید شش تا هشت ماه را صرف ساخت برج پرتاب کیپ کنیم و ماموریت را به تعویق بیاندازیم.

اسپیس‌ایکس پیش از این نیز از این پایگاه پرتاب‌هایی انجام داده، اما برای پرتاب استارشیپ نیاز به یک برج پرتاب بزرگ‌تر دارد. این شرکت قصد دارد تا در نهایت استارشیپ‌ها را از چندین مکان به فضا پرتاب کند. ماسک در جریان این گفتگو خاطرنشان کرد که اسپیس‌ایکس در حال اصلاح دو سکوی نفتی در دریا است تا از آن‌ها به عنوان سکوی پرتاب برای این وسیله نقلیه غول‌پیکر استفاده کند.

این موشک از دو بخش تشکیل شده است. یک پیشران عظیم مرحله اول به نام سوپرهوی و یک فضاپیمای ۵۰ متری به نام استارشیپ که هر دو به گونه‌ای طراحی شده‌اند که چند بار مصرف باشند. پیشرفتی که ماسک و شرکت او معتقدند استعمار مریخ و رسیدن به سایر دستاوردهای اکتشافی بزرگ را از نظر اقتصادی ممکن می‌سازد.

starship

نمونه‌های اولیه استارشیپ تاکنون چندین پرواز آزمایشی انجام داده‌اند که طی آن به حداکثر ارتفاع ۱۰ کیلومتر رسیده‌اند اما تاکنون پرواز مداری انجام نگرفته‌ است. بدیهی است که پرواز مداری در ارتفاع بیشتری انجام می‌شود و این اولین باری است که پیشران سوپرهوی نیز در ماموریت دخیل خواهد بود.

اعلام به تاخیر افتادن سفر استارشیپ همزمان با اعلام ماموریت جدید اسپیس‌ایکس رخ داد و جارد ایزاکمن اعلام کرد که این شرکت قصد دارد طی ماموریتی موسوم به “پولاریس داون”(Polaris Dawn) چهار خدمه را به مدار زمین بفرستد.

سایت علمی بیگ بنگ/ منبع: space.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه