DIAMOND2

بیگ بنگ: آیا در اورانوس و نپتون بارانی از الماس در حال بارش است. به گفته دانشمندان و پژوهشگران دانشگاه كالیفرنیا در بركلى ، از سیارات اورانوس و نپتون دانه هاى تگرگ مانند الماس ساخته و فرو مى ریزند. این دو سیارات گاز گونه كه قطر هر یك به حدود 50000 كیلومتر مى رسد در فاصله 2.8 و 4.5 میلیارد كیلومترى به دور خورشید مى چرخند. منشاء این الماسها متان است، با توجه به فشار و حرارت درونی زیاد در این دو سیاره مولكولها متان ابتدا مى شكنند و اتمهاى كربن و هیدروژن تبدیل مى شوند. سپس اتمهاى كربن به هم مى پیوندند و الماس را مى سازند این الماسها باید تحت تاءثیر جاذبه سیاره به صورت بارانى از كریستال فرود آیند.

گروهی از پژوهشگران با انجام تحقیقاتی و با استفاده از شبیه سازی کامپیوتری و آزمایشگاهی نشان دادند که در جو سیارات اورانوس و نپتون دانه های الماس مانند تگرگ ساخته شده و فرو می ریزند.دانشمندان می گویند: منشاء این الماس ها احتمالا از متان است. زیرا متان می تواند تحت فشار درونی شدید و حرارت زیاد به حالت پخته در آید. شرایط موجود در درون این دو سیاره به گونه ای است که چنین امکاناتی را به وجود می آورد حرارت در بخش های درونی آن ها بین 2000 تا 3000 درجه کلوین است. ضمن این که فشار می تواند تا 500 هزار اتمسفر باشد. در این شرایط مولکولهای متان شکسته شده و به اتمهای کربن و هیدروژن تبدیل می شود. سپس اتمهای کربن به هم پیوسته و الماس را می سازد که این الماسها باید تحت تاثیر نیروی جاذبه سیاره به صورت بارانی از کریستال فرود آید.

اورانوس هفتمین سیاره از نظر نزدیکی به خورشید و چهارمین سیاره از نظر اندازه و سومین سیاره از نظر جرم است. در جو آن هیدروژنبه شکل H2 و ۱۲ درصد هلیوم و ۲ درصد متان وجود دارد اما از آنجایی که متان به شدت نور قرمز را جذب می‌کند این سیاره به رنگ آبی مایل به سبز دیده می‌شود. برررسی مادون قرمز حاکی از آن است که دمای این سیاره برابر 58 درجه کلوین است. به نظر می‌رسد این سیاره دارای یونیسفر قوی باشد. بیشتر بادهای این سیاره برخلاف دیگر سیاره‌های مشتری‌گون منظومه شمسی از شرق به غرب می‌وزند نه از شمال به جنوب. در ارتفاعات بالایی دما ۶۴ کلوین (با تلورانس ۵ کلوین) می‌گردد و در این ارتفاعات آن بادهایی با سرعت ۳۰۰ تا ۴۰۰ متر می‌وزند و البته گردبادهایی نیز در آن وجود دارند که به شکل لکه‌هایی دیده می‌شوند.

neptune-diamond
نپتون آخرین سیارهٔ منظومه شمسی است. این نام به عنوان خدای دریا و همزاد اورانوس نامگذاری شده است بر طبق تحقیقات حضور مقادیری متان نیز در این سیاره تایید شده است . در کل، ترکیبات جو این سیاره به مانند سایر سیارات غول پیکر گازی شامل 85 تا 90 درصد هیدروژن و 10 تا 15 درصد هلیوم می‌باشد.
نپتون با لایه ای ضخیم از ابرهایی که به سرعت در حال حرکتند پوشیده شده است. وزش باد، حرکت این ابرها را به 1100 کیلومتر در ساعت می رساند. ابرهایی که در فاصله دورتری از سطح سیاره قرار دارند عمدتا متان یخ زده می باشند. دانشمندان معتقدند که ابرهای تیره تر نپتون که در زیر ابرهای متان قرار گرفته اند سولفات هیدروژنند.

Read More : http://www.spacedaily.com/news/carbon-99d.html

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

8 دیدگاه

  1. با عرض سلام و خسته نباشید.من اسمم نیما و ۱۴ سالمه و خیلی عاشق فضانوردی هستم و ارزوم اینه در ناسا کار کنم و داخل اختراعات هم مهارت دارم . توروخدا راهنماییم کنین و کمکم کنین لطفا

    1. سلام نیما جان
      آرزوی فضانورد شدن آرزوی بزرگ و جالبی است ولی اگر واقع نگر باشی باید بدانی که بسیار دست نیافتنی است.
      اما میتوانی مثل بسیاری از دیگر ایرانیان به ناسا راه پیدا کنی.
      باید در یکی از دانشگاههای خوب ایران در رشته ای مثل فیزیک یا مهندسی برق یا مکانیک و یا کامپیوتر مدرک بگیری و برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا وارد یکی از دانشگاههای اروپا ویا آمریکا شوی و مسیر علمی خودت رو ادامه دهی. در ضمن اختراعاتت رو هم حتما ثبت کن رزومه خوبی برای گرفتن پذیرش میشه.

  2. واقعااااااا عالی بود:)
    ببخشیداین انرژی درونی وفشاردراورانوس چطوربه وجود میاد؟!
    وچطوردرنپتون چنین بادهایع ظیمی شکل میگیره؟!

    1. فکر میکنم جواب سوال شما این باشه:
      انرژی درونی معمولا از هسته اتم سرچشمه میگیره و از طریق خود هسته آزاد میشه که خود انرژی هسته بستگی به دمای به وجود آمدهی درون هستس
      یک مظلب دیگه ای هم که باید بهش توجه کرد تبذیل جرم به انرژی هستش که بر حسب رابطه انیشتن به دست میا:E = m c2
      .
      علت وجود باد های سیاره نپتون هم به دلیل لکه ای بزرگ است که روی سیاره نپتون وجود داره و سرچشمه اون باد ها هستش که در اینجا باید به دنبال علت وجود و ویژگی های اون لکه باشید
      البته جواب سوال شما در بازه پاسخ من محدود نمیشه و یک مجموعه بشتری را شما مل میشه که باید به دنبالش باشید
      امیدوارم ککمکتون کرده باشم

  3. وای عالیه اطلاعاتتون دنبال همچین اطلاعاتی بودم من واقعا” مطالعه در رابطه با زمین و هوا و فضا و فزیکو دوست دارم و لذت میبرم
    مرسی از اطلاعاتتون
    واقعا” عالیه