بیگ بنگ: ستاره شناسان قادرند به جواني جهان باز گردند و تشخيص دهند که چگونه اختروش ها با انرژی گرفتن توسط سياهچاله هاي پرجرم (با جرم ميلياردها برابر خورشيد) شکل مي گيرند. اختروش ها از درخشان ترين اجرام کیهان هستند، این اجرام به اندازه اي از ما دور هستند که به ما اجازه مي دهند ميليارد ها سال به گذشته جهان بنگریم.

6a00d8341bf7f753ef01b7c737e01e970bبه گزارش بیگ بنگ، مشاهدات کیهان شناسان نشان می دهد اختروش ها توسط ديسک هاي سريع گازي احاطه شده اند و زماني که سياهچاله ها ماده ی اطرافشان را به داخل مي کشند، مقادير عظيمي از انرژي را آزاد ميکنند. اين اولين باري است که دانشمندان گازهای سرد در حال وزش رو به بيرون را در سرعت هاي بالا و فاصله زياد از يک سياهچاله پرجرم مشاهده کردند. اين بسيار سخت است که ماده اي با اين دما با سرعتي که دانشمندان مشاهده کردند، حرکت کند. در حالي که گازهای خارج شده از اختروش دماي بسيار بالايي دارد، زمان کافي براي سرد کردن آن از طريق اشعه سرد کننده”شبيه سرد شدن زمين در يک شب بي ابر” میباشد.

دو تیم از اخترشناسان به رهبری محققان دانشگاه کمبریج در واقع به ۱۳ میلیارد سال قبل نگاه کردند، زمانی که جهان کمتر از ده درصد عمرش گذشته بود، این تیم بدنبال آن بود تا بفمهد چگونه اختروش ها در شکل گیری ستارگان نقش داشتند. با استفاده از ترکیب داده های جمع آوری شده از تلسکوپ رادیویی و شبیه سازی ابر کامپیوتری؛ این تیم سرعت گاز سرد پرتاب شده را بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر در هر ثانیه تخمین زد، این رویداد کیهانی در فاصله ای نزدیک به ۲۰۰ هزار سال نوری دورتر از مشاهدات پیشین رصد شد.

چگونگي سرد شدن گاز-ماده خام شکل گيري ستارگان در کهکشان ها، با شتاب در سرعت هاي بالا بصورت یک راز بود، اما جزئيات ترکيب شده از مشاهدات و شبيه سازي هاي ابر کامپیوتری جديد به دانشمندان اجازه داد تا درک کنند که چگونه اين اتفاق رخ مي دهد. گاز در ابتدا به دماي ده ها ميليون درجه با انرژي آزاد شده از سياهچاله غول پيکر به اختروش انرژی مي دهد، سپس اين فشار عظيم به گاز شتاب مي دهد و آن را به بيرون از کهکشان پرتاب می کند. این شبيه سازي نشان مي دهد که در راه خروج از کهکشان، زمان کافي براي اينکه مقداري از گاز گرم به اندازه کافي سرد شود، وجود دارد. تصوير زیر شبيه سازي ابر کامپیوترها از يک مدل نظري توسعه گاز که به بيرون دميده شده را در اطراف يک اختروش نشان مي دهد.

6a00d8341bf7f753ef01b7c737dfee970b-800wiدانشمندان دریافتند در حالي که گاز خروجي از اختروش دماي بسيار بالايي دارد، زمان کافي براي مقداري از آن براي سرد شدن وجود دارد، مساله شگفت انگيز اين است که اين فواصل کهکشاني در جهان اوليه، شرايط را فقط براي عبور سريع گاز داغ به درجه حرارت پايين فراهم کرده بود. جمع آوری مشاهدات و داده ها به دانشمندان اجازه می دهد به چگونگی تشکیل سوخت بنیادی برای شکل گیری ستارگان در کهکشان ها پی ببرند.

ترجمه: رامین فخاری/ سایت علمی بیگ بنگ –منبع: dailygalaxy

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.