بیگ بنگ: ناسا بتازگی اعلام کرد، به هر فردی که بتواند یک ماه‌نورد کوچک در اندازۀ یک صابون تهیه کند، 160 هزار دلار جایزه می‌دهد.

dimsبه گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، ناسا ممکن است در آینده ماهنوردهای کوچکی به جز جستجوگر آب خود موسوم به “وایپر”(VIPER) به ماه بفرستد و امیدوار است از این طریق بتواند اطلاعات علمی بیشتری از ماه به دست آورد. آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا به دنبال یافتن طرح‌هایی برای به دست آوردن این اطلاعات در ماه است و اکنون طی یک پروژه‌ای که در سایت herox.com اعلام کرده به دنبال فردی است که بتواند یک ماه نورد کوچک طراحی کند و به آنها در رسیدن به این هدف کمک کند. ثبت نام طرح‌ها تا 12 خرداد پذیرفته می‌شود.

هدف ناسا از ارسال چنین ماهنوردهای کوچکی به به ماه دستیابی به اطلاعات جزئی و دقیق از سطح ماه است چرا که این ماه‌نوردها به دلیل اندازه کوچکی که دارند قابلیت انعطاف بسیار بالایی دارند. ماهنوردهای معمولی معمولا بسیاربزرگ و سنگین هستند اما این بار ناسا به دنبال توسعه یک ماهنورد کوچک است. به گفته ناسا اندازه این ماهنورد نباید بزرگ‌تر و سنگین‌تر از یک صابون باشند، حداکثر طول آن ۱۰۰ میلی متر و عرض آن ۵۰ میلی‌متر و وزن آن نباید بیش از ۰.۴ کیلوگرم باشد.

rassor close up“صباح بوکس” تکنسین مهندسی آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا گفت: هرچه وزن یک ماه‌نورد کمتر باشد این امکان برای ما فراهم می‌شود تحقیقات بیشتری بر روی ماه انجام دهیم و این گونه به دانش ما درباره آن افزوده می‌شود. ناسا در آینده کاوشگر “VIPER” را به قطب جنوب کره ماه خواهد فرستاد، جایی که قرار است خدمه ماموریت بازگشت انسان به ماه موسوم به “آرتمیس”(Artemis) در آن فرود بیاید.

“وایپر” در آنجا به دنبال یخ‌ آب خواهد گشت. همچنین با استفاده از چهار ابزار علمی خود به جمع‌آوری نمونه‌ها و تجزیه و تحلیل خواهد پرداخت که به محققان ناسا کمک می‌کند تا دریابند که آیا ماه دارای آب کافی برای انجام مأموریت‌های آینده است یا خیر.

به گفته ناسا، “وایپر” به اندازه یک خودروی حمل وسایل گلف است و تجهیزات مخصوصی را دارد که توسط آنها می‌تواند آب را زیر سطح ماه شناسایی کند. هنگامی که “وایپر” وجود آب را زیر ماه تشخیص دهد، از مته مخصوص خود موسوم به “تریدنت”(TRIDENT) برای حفاری و یافتن آب استفاده می‌کند. تریدنت، مته‌ای به طول یک متر است که می‌تواند نمونه‌های مورد نیاز برای بررسی را از دل خاک بیرون بیاورد. ناسا امیدوار است که با کمک این تجهیزات بتواند نقشه‌ای از بقایای آب زیر سطح ماه فراهم کند که بتوان آنها را برای درک سیستماتیک وجود آب در ماه مورد استفاده قرار داد.

برای ارائه طرح ماه‌نورد به این سایت مراجعه نمایید

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: phys.org

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.