بیگ بنگ: رصدهای تلسکوپ هابل ناسا نشان می دهد اتمسفر سیاره فراخورشیدی HAT-P-38b که یک مشتری داغ است، هیچ نشانه ای از ابر ندارد، این در حالی است که سیارۀ WASP-67b که از همه جهات مشابه با این سیاره میباشد در عرض های بالایی اتمسفر خود دارای ابر است.

به گزارش بیگ بنگ، مشترهای داغ، سیارات فراخورشیدی HAT-P-38b و WASP-67-b در بسیاری از موارد مهم مشابه هم هستند. مثلا دو سیاره غول پیکر بیگانه دما و اندازه مشابه دارند(700 درجه سانتی گراد) و مدار هر دوی آنها به دور ستاره میزبان شان تقریبا اندازه همان فاصله مشتری از خورشید است و گردش هر دوی آنها از ستاره میزبان شان 4.5 سال زمینی طول می کشد. منطقی است که فرض کنیم اتمسفر آنها نیز مانند مابقی موارد مشابه یکدیگر باشد اما این چنین نیست! ستاره شناسان در طول تحقیقات خود به چیزی خلاف این فرض دست پیدا کرده اند. سیاره WASP-67b کمی ابری تر از HAT-P-38b است.

جیوانی برونو، سرپرست تیم تحقیقاتی در موسسه علوم تلسکوپ فضایی در بالتیمور اعلام کرد: ما چیزی که انتظار داشتیم را مشاهده نکردیم و باید بفهمیم که چرا این تفاوت وجود دارد. برونو و همکارانش برای مطالعه این دو سیاره فراخورشیدی  از تلسکوپ هابل ناسا استفاده کرده اند. لازم به ذکر است این سیارات به صورت گرانشی قفل شده اند(قفل گرانشی به این معناست که فقط یک طرف دو سیاره همیشه به سمت ستاره میزبان شان است.)

دوربین عریض ناسا، آب بیشتری در اتمسفر سیاره WASP-67bشناسایی کرد و در نتیجه تیم به این نتیحه رسیدکه این سیاره ابری تر است.(ابرها مانع از یافت سرنخی از آب در این سیاره توسط هابل شدند) به گفته محققان این ابرها احتمالا از سدیم سولفید و پتاسیم کلراید تشکیل شده اند و ساختار این ابرها مانند زمین از بخار آب نیست. اختلاف میان گازهای این دوسیاره غول آسا، شاید به تفاوت ابتدای شکل گیری این سیاره بازگردد.

طبیعت در برابر طبیعت! به گفته یکی از محققان همکار، شاید این عبارت بهترین جمله برای توضیح وضعیت مشاهده شده است. استیون سون افزود: در حال حاضر به نظر می رسد که این دو سیاره خواص فیزیکی مشابه ای دارند، پس اگر ترکیب اندازه گیری شده آنها و وضعیت فعلی شان تعریف شود، باید برای دو سیاره یک اندازه باشد اما این گونه نیست. در عوض به نظر می رسد که اطلاعات تاریخی آنها می تواند در گره گشایی از علل وضعیت اتمسفرشان، نقش مهمی را ایفا کند. اطلاعات تکمیلی از طریق تلسکوپ 8.9 میلیارد دلاری جیمز وب ناسا که طبق برنامه در اواخر سال 2018 پرتاب خواهد شد، می تواند چهره روشن تری از تاریخ این دو سیاره فراخورشیدی به ما ارائه دهد.

ترجمه: محبوبه معصوم نیا/ سایت علمی بیگ بنگ