بیگ بنگ: شاید در اطراف کوتوله های قرمز باید بدنبال  زمین دوم گشت. این پاسخی است که دانشمندان به تازگی برای زیست پذیر بودن سیارات دوردست بیان کرده اند. دانشمندان برای یافتن سیارات دوردست و پشتیبان حیات به دنبال سیارات فرا خورشیدی که از خورشید ما کوچکتر هستند میباشند، به آنها اصطلاحا کوتوله قرمز گفته می شود. به گفته محققان در اطراف این کوتوله های قرمز سیاراتی دارای اتمسفر و اکسیژن ایده آل، برای پشتیبانی از حیات وجود دارد.

6a00d8341bf7f753ef019affdbb9a3970b

حيات در سيارات فراخورشيدي و جو غير متعارف آنان از سوي محققان و ستاره شناسان ناسا مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته است. اخيراً دانشمندان ستاره‌هاي كوتوله‌هاي قرمز (red dwarf star)‏ تحقيقات جامع و نتيجه‌بخشي انجام داده‌اند و متوجه شده‌اند كه بيش از 75 درصد از ستارگان كوچك‌تر از خورشيد ملقب به گروه (M) نقش فوق‌العاده تأثير‌گذاري در پيدايش سيارات فراخورشيدي دارند. پتانسيل بالا و امكان سكونت در سيارات اطراف كوتوله‌هاي سفيد و قرمز از سال‌ها پيش مهم‌ترين دغدغه ستاره‌شناسان بوده ‌است. سطوح بالاي اكسيژن كه عامل حيات بخش در سيارات است، در اطراف كوتوله‌هاي قرمز كشف شده است.

«فنگ تيان»، استاد مركز علوم زمين‌ دانشگاه شينگوا در شهر بيجين چين در جلسه تخصصي انجمن نجوم آمريكا گفت: مي‌توان با بازبيني تصاوير و سطح نور سيارات، به‌عناصر و تركيبات اجرام اطراف كوتوله‌هاي سفيد و قرمز پي برد. مشاهدات این دانشمند از داده های هابل و اشعه فرا بنفش آن،  روی  سیاره های اطراف یک كوتوله‌ رده M , و مخصوصا سیاره  Gliese 876 اتمسفر یونیزه شده با  درجات مختلفی از اکسیژن و حیات پذیر بودن را روی آن نشان می دهد. چندین سیاره در این رده ، ستاره‌هاي كوچك سرد و قرمز رنگي هستند كه در رده (M) يا (k) جاي مي‌گيرند و جرمي كمتر از نصف خورشيد دارند كه دماي سطح آنان به كمتر از 3500 درجه كلوين مي‌رسد. يافته‌هاي اخير دانشمندان درباره شرايط حيات در سيارات فراخورشيدي، بارديگر فرضيه امكان سكونت و سفرهاي فضايي آزمايشي را مطرح كرده‌ است.

تقریبا سه چهارم ستارگان کهکشان راه شیری را ستارگان کوتوله قرمز تشکیل داده که امکان وجود سیارات این چنینی در مدار آنها را بیشتر کرده است. یک ستاره کوتوله قرمز ستاره‌ای کوچک و سرد و سرخ رنگ است و غالبا به ستاره‌ای گفته می‌شود که جرمی کمتر از نصف جرم خورشید داشته باشد.

Read More : http://www.dailygalaxy.com/my_weblog/2013/10/new-insights-on-how-life-can-be-identified-on-alien-planets.html