بیگ بنگ: اولین ادغام کهکشانی که تاکنون کشف شده به 13 میلیارد سال پیش باز میگردد، اما هم اکنون دانشمندان قادر به مشاهده آن هستند. ادغام کهکشانی که B14-65666 نام دارد، میتواند روزنه‌ای به جهان ابتدایی باز کند که 13 میلیارد سال پیش شکل گرفته است.

Galactic Collision ALMA x

به گزارش بیگ بنگ، در واقع این احتمال وجود دارد که این کهکشان‌ها نخستین کهکشان‌هایی باشند که پس از بیگ بنگ به وجود آمده‌اند. پس از وقوع این برخورد، نسل جدیدی از ستارگان پا به عرصه حیات نهادند و نور آنها با عبور از کیهان، میلیاردها سال است که به زمین می رسد و توسط آرایۀ تلسکوپی میلیمتری/ زیرمیلیمتری  آتاکاما(ALMA) در شیلی ثبت شدند.

مشاهده یک برخورد باستانی

محققان در مطالعۀ جدیدی توضیح دادند که چگونه توانستند انتشار رادیویی اکسیژن، کربن و گرد و غبار مربوط به حدود 13 میلیارد سال پیش را در یکی از اجرام کیهانی تحت عنوان B14-65666، ثبت نمایند. این کهکشان که حدود 13 میلیارد سال نوری از زمین فاصله دارد در صورت فلکی سکستان قرار دارد. البته این اولین‌باری نیست که دانشمندان B14-65666 را مشاهده کردند. تلسکوپ فضایی هابل قبلا دو خوشه ستاره‌ای را در درون این شی کهکشانی شناسایی کرده بود، اما آرایه تلسکوپی آلما با استفاده از سه سیگنال توانست اطلاعات بسیار بیشتری را نسبت به کاوش قبلی بدست بیاورد.

تجزیه و تحلیل انتشارات رادیویی نشان می دهد در حالی که دو خوشه بخشی از یک سیستم واحد هستند، لکن با سرعت‌های متفاوتی حرکت می کنند و این امر نشان می دهد آنها دو کهکشان جداگانه در حال ادغام می باشند. بنابراین این اولین‌باری است که دانشمندان توانسته‌اند یک نمونه از دو کهکشان در حال ادغام را مشاهده کنند.

“تاکویا هاشیموتو” نویسنده این مطالعه که عضو انجمن علمی نجوم ژاپن و دانشگاه واسدا نیز هست در این خصوص بیان گفت:« با استفاده از داده‌های بسیار دقیق ِ بدست آمده از تلسکوپ آلما و هابل، و به وسیله تجزیه و تحلیل‌های پیشرفته، ما می توانیم قطعات این پازل را در کنار هم بچینیم و به این موضوع پی ببریم که چگونه در دوران ابتدایی تشکیل کیهان، B14-65666 از ادغام یک جفت کهکشان ایجاد شده است.

مطالب بیشتری دربارۀ B14-65666

براوردها نشان می دهد تراکم ستاره‌ای B14-65666  ده درصد کمتر از کهکشان راه شیری است، این امر نشان می دهد که B14-65666 در اولین مراحل تکامل خود قرار دارد. با این حال، تولد ستاره ها در این کهکشان 100 برابر بیشتر از راه شیری است که یکی دیگر از ویژگی های این شی کهکشانی به حساب می اید.

“اکیو اینو” نویسنده مقاله و استاد دانشگاه واسده، گفت:« این تیم تحقیقاتی در نظر دارد تا تحقیقات خود را با بررسی مولکول‌های دیگر عناصر شیمیایی مانند نیتروژن و مونوکسیدکربن ادامه دهد. در نهایت، ما خواهیم توانست به تفسیر قانع کننده‌ای در مورد گردش و تجمع عناصر و مواد دخیل در شکل‌گیری و تکامل کهکشان‌ها دست یابیم.» جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ Astronomical Society of Japan منتشر شده است.

ترجمه: سهیلا دوست پژوه/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: techtimes.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

  1. یعنی ۱۳ میلیارد سال پیش هم اکسیژن وجود داشته ؟ اگر اینطور باشه این خودش سوال های زیادی در مورد به وجود امدن آب که دو اتم هیدروژن و یک اتم اکسیژن داره و به وجود آمدن حیات در طول این ۱۳ میلیارد سال در سرار گیتی به وجود میاره