بررسی منظومۀ سیاره‌ای کپلر ۹۰

0
776

بیگ بنگ: آیا ستارگان دیگر نیز مثل منظومۀ ما، دارای منظومۀ سیاره‌ای هستند؟ بله – یکی از این منظومه‌ها کپلر ۹۰ نام دارد. تلسکوپ فضایی کپلر که بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۸ در مدار زمین در گردش بود، نشان داد، این منظومۀ ستاره‌ای، میزبان هشت سیاره است که دقیقأ با تعداد سیاراتِ شناخته شده در منظومه‌شمسی ما برابر است.

KeplerIllustration Keplerشباهت‌های بین کپلر ۹۰ و منظومه‌شمسی ما عبارتند از: یک ستاره از نوع جی(G) که با خورشید ما قابل مقایسه است، سیارات سنگی که با زمین ما قابل مقایسه‌اند و سیارات بزرگ که از لحاظ اندازه با مشتری و زحل مقایسه می‌شوند. اختلافات بین این دو منظومه عبارتند از: تمام سیارات شناخته شدۀ کپلر ۹۰ با فاصلۀ نزدیکی به دور ستارۀ خود گردش می‌کنند – نزدیکتر از چرخش زمین به دور خورشید – این امر موجب می‌شود به حدی داغ باشند که نتوانند از حیات پشتیبانی کنند. هرچند، مشاهدات در دوره‌های زمانی طولانی‌تر ممکن است بتواند سیارات خنک‌تری نیز کشف کند.

ستارۀ کپلر ۹۰ حدود ۲۵۰۰ سال نوری از زمین فاصله دارد و با یک تلسکوپ متوسط می‌توان آن را در جهت صورت فلکی اژدها، مشاهده کرد. مأموریت تلسکوپ فضایی تس(TESS) برای کشف سیارات فراخورشیدی در سال ۲۰۱۸ راه‌اندازی شد، در حالیکه مأموریت‌هایی با قابلیت کشف سیارات فراخورشیدی که در دهۀ بعدی راه‌اندازی می‌شوند عبارتند: از «تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا» و «تلسکوپ نقشه‌برداری میدان باز فروسرخ ناسا».