بیگ بنگ: فوبوس قمر مریخ در حال متلاشی شدن است، رویدادی که از روی شیارهای مرموزی که بر سطح بزرگترین قمر مریخ مشاهده شده،‌ قابل پیش‌بینی است.

قمر فوبوسبراساس گزارش نيوساينتيست به نقل از همشهری، به نظر مي‌آيد نيروي گرانش سياره مريخ به آرامي در حال متلاشي كردن اين قمر است. دانشمندان از گذشته مي‌دانستند كه فوبوس محكوم به فنا است. اين قمر به اندازه‌اي به مريخ نزديك است كه نيروي كشش جزر و مدي بر قمر اثر گذاشته و سرعت حركت آن را كاسته و مدار آن را كوچكتر مي‌سازد. در طول ده‌ها ميليون سال ديگر اين نيروها ابتدا فوبوس را دو تكه ساخته و پس از آن اين قمر به مريخ برخورد خواهد‌كرد.

با اين همه فوبوس از هم‌ اكنون نشانه‌هايي از متلاشي شدن را از خود بروز داده‌ است. در دهه 1970 مدارگرد‌هاي وايكينگ و مارينر 9 شيارهاي طولاني و نسبتا موازي به پهناي 100 تا 200 متر و به طول 10 تا 30 متر را بر سطح فوبوس رديابي كردند. در آن زمان محققان تصور مي‌كردند فوبوس توده‌اي يكپارچه و سنگي است و شيارها نيز آْثاري از يك برخورد بزرگ و يا ردپاي حفره‌هايي كوچك برخوردي هستند.

سیاره مریخاما در سال 2008 فضاپيماي اكسپرس مريخ نشان داد فوبوس در حقيقت توده‌اي از خاك و سنگ است كه به واسطه لايه‌اي قدرتمند از خاك به ضخامت 50 تا 100 متر در كنار يكديگر نگه‌ داشته شده‌است. اين به آن معني است كه فوبوس بيشتر به يك گوني لوبيا شباهت دارد كه به راحتي مي‌توان آن را از شكل اصلي خارج كرد اما در عين حال به واسطه لايه پوششي‌اش اجزاي آن را در كنار هم حفظ كرد.

محققان ناسا با استفاده از اين مدل ميزان فشاري كه توسط كشش‌هاي جزر و مدي بر فوبوس وارد مي‌شود را محاسبه كردند و دريافتند شيارهاي رصد شده روي اين قمر درست در مناطقي ايجاد شده‌اند كه بيشترين فشار را تحمل مي‌كنند. به گفته تري هارفورد از مركز پروازهاي فضايي گودارد ناسا،‌شيارها اولين نشانه‌هاي متلاشي شدن فوبوس به شمار مي‌روند، روندي كه زمان دقيق آن مشخص نيست زيرا كسي از ميزان مقاومت اين كيسه لوبياي بزرگ اطلاعي ندارد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: newscientist

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

3 دیدگاه

  1. این خبره خوبیه به شرطی که زمانش نزدیک باشه اگراین گونه بود برخورد با مریخ باعث افزایش گرما می شد و کلی بشر جلو می افتاد ولی من در مقاله ای دیگر دیدم امیدی به اینکه در اینده نزدیک اتفاق بیفتد ندارن

  2. در زمان متلاشی شدن اجزای آن در فضا پراکنده میشود یا بر روی سطح مریخ ؟