بیگ بنگ: بقایای یک موشک با وزن نزدیک به سه تن روز جمعه 13 اسفند با سرعت 9300 کیلومتر بر ساعت به سمت پنهان ماه برخورد کرد.

xlarge

این نخستین‌باری است که یک زباله‌ فضایی بدون هدف‌گیری به ماه برخورد می‌کند. ابتدا تصور می‌شد که این جسم یک تقویت‌کننده موشک فالکون ۹ اسپیس‌اکس باشد، اما دانشمندان با بررسی چرخش بوستر و بازتاب نور پی بردند که منشاء چینی دارد، هر چند چین این موضوع را انکار می‌کند. این زباله فضایی به احتمال زیاد قسمت تقویت‌کننده موشکی است که فضاپیمای چینی چانگ ای-۵ تی.۱ (Chang’e 5-T1) را در سال ۲۰۱۴ به ماه پرتاب کرد.

به گفته محققان بوستر مذکور احتمالاً در نزدیکی “دهانه هرتس‌اشپرونگ” با طول ۵۷۰ کیلومتر روی سیاره برخورد کرده است. دانشمندان انتظار دارند که این شیء حفره‌ای به طول ۱۰ تا ۲۰ متر ایجاد کند و گرد و غبار ماه را صدها کیلومتر بر روی سطح آن پخش کند.

کارشناسان می‌گویند این رویداد روز جمعه در ساعت ۱۵:۵۵ به وقت تهران در سمت پنهان ماه رخ داده و این بدان معناست که این رخداد از دید تلسکوپ‌های زمینی دور بوده است. “مدارگرد شناسایی ماه” متعلق به ناسا نیز احتمالا در موقعیتی نبوده که بتواند این رخداد را رصد کرده باشد، اما ناسا اظهار کرد که مدارگرد آنها دهانه حاصل از این برخورد را بررسی خواهد کرد با این حال این فرآیندی است که ممکن است هفته‌ها یا ماه‌ها طول بکشد.

moon

طبق تخمین سازمان فضایی اروپا هم اکنون ۳۶۵۰۰ قطعه زباله فضایی با اندازه بیشتر از ۱۰ سانتی‌متر در اطراف زمین در حال چرخش است. هیچ برنامه فضایی یا دانشگاهی به طور رسمی زباله‌های فضایی با فاصله زیاد از زمین را ردیابی نمی‌کند، چرا که انجام این کار گران‌قیمت است و خطرات چندانی برای انسان‌ها ندارند.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: space.com , sciencealert.com